GAMMA CUPISTA MITALEJA JA UUSIA KOKEMUKSIA

7.3.2018

Pinja B-tyttöjen kerrosten palkintojenjaossa.
Kisoissa ehdittiin viettää aikaa kavereiden kanssa. Tiira-joukkueen kannustushuudot raikuivat hallissa koko viikonlopun.
Eerika pronssilla C-tyttöjen kolmella metrillä.
Aaronin edelle kiilasi vain yksi turkkilainen D-poikien kolmosella.

Tukholman tuliaisina vahva B-raja nuorten EM-kisoihin, kolme mitalia ja uusia tulosluokkarajoja. Aaron Hoffman hämmästytti kilpailun vaikeimmalla hypyllä D-poikien kolmosella.

Tiirat osallistui suurella joukkueella Tukholman Gamma Cupiin 2.-4.3. Samalla harjoiteltiin ja kartoitettiin tuloskuntoa seuraavan viikonlopun nuorten SM-kisoja varten. Pinja Pylkäs, Eerika Repo ja Aaron Hoffman raivasivat tiensä mitaleille B-, C- ja D-sarjoissa samalla, muu nuoriso jäi kärkihyppääjistä vielä pidemmän matkan päähän. Omia ennätyksiä tehtiin kuitenkin useita: muun muassa Riina Tuominen D-tytöissä sekä Ella Huuhtanen ja Hannah Puranen C-sarjan kaikilla telineillä.

Ruotsissa uimahyppyjen kansallinen taso on korkea, ja useat mitalit jäivät kilpailunjärjestäjä Polisenille ja samassa hallissa harjoittelevalle SK Neptunille. Bofors Simhoppsklubbin tytöt takoivat varmaa ja laadukasta tulosta B-tyttöjen laudoilla, jossa mitaleille pääsy olisi vaatinut todella onnistuneen kokonaiskilpailun. Pinja oli metrillä mitalissa kiinni viimeiseen hyppyyn saakka, mutta ulospäin puolentoista voltin hienoinen epäonnistuminen pudotti hänet viidenneksi. Virheille ei sen sijaan jäänyt sijaa B-tyttöjen kerroksilla, jossa Pinja venyi upeaan suoritukseen: käteen jäi pronssimitali ja vahva B-raja tulevan kesän nuorten EM-kilpailuja varten. Uusi kerrossarja toi jopa 40 pistettä paremman lopputuloksen kuin vanhat hypyt kuukausi sitten Eindhoven Diving Cupissa. ”Olen tosi tyytyväinen”, Pinja kommentoi hyväntuulisena kilpailun jälkeen.

Tiirojen viimeisen vuoden D-tyttö Eerika Repo harjoitteli kilpailemista vanhempien ikäsarjassa tulevia vuosia varten. Hyvä perustekniikka ja vaikeat vapaavalintaiset hypyt nostivat Eerikan kolmella metrillä hienosti kolmanneksi ohi Turkin maajoukkuehyppääjien. Polisenin Amanda Lundin oli ylivoimainen kaikissa lajeissa, mutta kaksi vuotta vanhemmasta hopeamitalisti Anna Stefanidousta Eerika jäi alle pisteen päähän. Myös metrillä ja kerroksilla mitali oli täysin mahdollinen, mutta pienet epäonnistumiset pudottivat Eerikan lopulta viidenneksi. ”Nyt on kuitenkin kunnon kierre molemmilla laudoilla eikä tarvitse enää tehdä 5211a”, Eerika iloitsi metrin kilpailun jälkeen. ”Lisäksi tein oman ennätykseni kolmosella”.

Viimeisen vuoden D-poika Aaron Hoffman antoi kyytiä turkkilaisille ja ruotsalaisille molemmilla ponnahduslaudoilla. Uusimpana hyppynään Aaron esitteli härvelin eli eteenpäin puolitoista volttia kokokierteellä metristä. Pienikokoiselle D-sarjalaiselle hyppy on haastava tehdä pystyyn, mutta Aaron on todellinen haasteiden mies. Kotiin lähti pronssimitali metriltä ja hopeaa kolmoselta. Ruotsalaiset A-pojat ihastelivat oman kilpailunsa keskellä ketterän D-pojan taaksepäin kahta ja puolta volttia, joka napsahti pystyyn ja kerrytti lopullista pistesaldoa miltei 40 pisteellä.

Tiirojen suuri D-sarjalaisten joukko sai positiivista huomiota muiden seurojen valmentajilta. 8-vuotiaat Kerttu Arnkil ja Helmi Tossavainen haastoivat onnistuneesti vanhempia kanssakilpailijoitaan, ja olivat saaneet sarjan metrin lisäksi myös kolmoselle. ”Sarja on minulle sopivan haastava ja siinä on kivoja hyppyjä”, Kerttu totesi odotellessaan kolmen metrin kilpailun alkua. Tiiralaisittain parhaat sijoitukset jaettiin Aaronin lisäksi Riina Tuomiselle ja Aleksanteri Tormoselle, jotka pitivät paikkaa kahdeksan parhaan joukossa D-lajien ponnahduslaudoilla. Useammat Tiirojen D-ikäiset pystyivät myös osallistumaan C-sarjan kerroskilpailuun, jossa hyppyjä saa suorittaa viidestä ja seitsemästä ja puolesta metristä.