USEIN KYSYTTYÄ

1. Lapseni on tulossa hyppykurssille, miten hän pääsee sisälle halliin?

Ensimmäisillä kerroilla, kun harjoituskortteja (katso kohta 7) ei vielä ole, saa kassalta kortin, kun kertoo tulevansa Tiirojen harkkoihin. Jos kassa ei syystä tai toisesta päästä sisään, voi heitä pyytää kuuluttamaan Tiirojen valmentajaa, joka tulee hakemaan lapsen kassalta.

2. Haluaisin tuoda lapseni itse sisään hallille, ja mahdollisesti jäädä seuraamaan harjoitusta. Onnistuuko se?

Kassat päästävät auttamaan pukuhuoneeseen ilman maksua, mutta jos altaan puolelle tahtoo tulla, pitää maksaa sisäänpääsymaksu. Kuivaharjoittelutasanne on tarkoitettu ainoastaan urheilijoille ja heidän valmentajilleen.

3. Tarvitsenko uimalaseja tai uimalakkia?

Uimalaseja ei tarvita, sillä hyppääminen ne päässä hieman korkeammalta voi olla vaarallista. Lapsia rohkaistaan aina hyppäämään ilman laseja.

Uimalakin käyttöön ei ole eritlyistä ohjetta. Jos tuntuu siltä, että lakkia haluaa käyttää, on se sallittua. Pitkät hiukset on joka tapauksessa laitettava kiinni ennen harjoitusta, jotta ne eivät ole tiellä hypätessä/jumpatessa. Uimalakki voi olla hyödyllinen silloin, kun esimerkiksi korvatulehdusten vuoksi korvatulpat pitäisi saada pysymään korvissa treenien ajan.

4. Missä tavataan ja minkälaisissa varusteissa?

Tapaaminen on aina valvojien kopin vieressä olevalla valkoisella penkillä, kuivavaatteet päällä (eli shortsit ja t-paita käyvät hyvin). Tulkaa ajoissa paikalle, sillä valmentaja hakee porukan harjoituksen alkaessa. Vesipullo kannattaa pitää mukana, sillä kuivaharjoittelussa tulee hiki!

5. Jos myöhästyn, mitä teen?

Jos lapsi tulee myöhässä, voi hän tulla itse suoraan ylös kuivatilaan ja etsiä sieltä oman ryhmänsä, tai vaihtoehtoisesti kysyä joltakin paikalla olevalta valmentajalta, missä oma ryhmä mahtaisi olla. Jos näyttää siltä, ettei kuivaosuuteen ehdi lainkaan, voi lapsi tulla suoraan altaalle, ja odottaa siellä ryhmän saapumista veteen.

6. Viekö valmentaja lapset suihkuun, vai kuinka toimitaan?

Valmentaja vie suihkuun vain minariryhmät, muut lapset päästetään kuivalta itsenäisesti käymään suihkussa ja tulemaan altaalle. Suihkussa pitää muistaa olla reipas, eikä altaalle tulo saa kestää liian pitkään.

Minariryhmät viedään kaikki naisten puolen suihkuihin, paitsi jos lapsen oma vanhempi haluaa itse viedä lapsensa suihkuun.

7. Mihin harjoitus päättyy?

Harjoitus päättyy aina altaan reunalle. Tämän jälkeen valmentaja ei enää vahdi lapsia, vaan he ovat vanhempiensa vastuulla.

8. Koska saan harjoituskortin ja mitä teen sillä?

Liikuntavirasto on muuttanut harjoituskorttikäytäntöään syksyllä 2013. Tarkempaa tietoa harjoituskorteista löytyy tämän sivun vasemmassa reunassa olevasta kohdasta "harjoituskortit".

9. Kadotin harjoituskorttini, mitä teen?

Katso tarkemmat ohjeet kohdasta "harjoituskortit" (sivun vasen laita)

10. Miksi lapseni ei ole saanut harjoituskorttia?

Harjoituskortit on tarkoitettu yli 7-vuotiaille lapsille, sillä alle 7-vuotiaat pääsevät ilmaiseksi uimahalliin sisään.

On myös mahdollista, että alkukaudesta tehty tilaus ei ole vielä saapunut liikuntavirastosta. Katso tarkemmat ohjeet sivun vasemmassa reunassa olevasta kohdasta "harjoituskortit"

11. Voinko vanhempana tulla seuraamaan harjoituksen kulkua?

Vanhemmat ovat voivat seurata harjoitusta altaan läheisyydessä, mikäli se onnistuu puuttumatta harjoituksen kulkuun. Kuivaharjoittelutila on tarkoitettu vain valmentajille ja urheilijoille. Vanhempien pelisäännöt löytyvät kohdastaa "Tiedotteet".