TIIRAT JATKAA SM-KISOJEN KÄRJESSÄ

23.5.2017

Maajoukkuehyppääjät Juho Junttila, Tino Tapio, Saija Paavola, Lauren Hallaselkä ja Ellen Sirkka
D-tytöissä mitaleita kahmivat Eerika Repo ja Julianna Vuohtoniemi.
Hymy on herkässä, kun tehty työ tuo tulosta. Reunoilla valmentajat Jouni Seppänen ja Salla Keckman ja keskellä C-tyttöjen 3 metrin mitalistit. Voittaja Pinja Pylkäs, hopealla Eerika Repo ja pronssilla Saana Hämäläinen

Uimahyppyjen SM-kilpailut hypättiin Mäkelänrinteen uintikeskuksessa 19-21.5.2017. Kilpailuihin osallistui ennätysmäärä hyppääjiä: 78 uimahyppääjää 7 eri seurasta. Suurin joukkue oli kilpailujen isäntäseuralla, Tiiroilla, 27 urheilijan voimin. Tiirat oli myös jälleen menestynein seura 45 mitalilla, joista 20 oli kultaista, 15 hopeista ja 10 pronssista.

Viikonloppuna nähtiin useita huippusuorituksia, kun maajoukkuehyppääjät viimeistelevät kuntoaan kesän arvokilpailuihin. Tiiroista Kiovan kesäkuun EM-kilpailuihin on valittu Juho Junttila. Kesäkuussa Bergenissä hypättäviin Nuorten EM-kilpailuihin lähtee 5 Tiiraa: Saija Paavola, Tino Tapio, Anni Paloheimo, Lauren Hallaselkä ja Ruska Lehtonen.  Nämä kärkihyppääjät kahmivat luonnollisesti myös SM:ssä pisteitä ja mitaleita.

Juho Junttilan kisakunnosta saatiin jälleen lisänäyttöä, kun miesten metrin voitto tuli M-luokan tuloksella pistein 335,65. Niin ikään EM-kisaan valmistautuva Turun Jouni Kallunki joutui tyytymään toiseen sijaan selvällä piste-erolla. Kolmen metrin laudalla 25-vuotias Jouni vei vielä voiton, mutta 19-vuotias Juho hyppäsi ehjällä sarjalla niin ikään mallikkaan M-luokan tuloksen.

Ehkä viikonlopun jännittävimmät hetket nähtiin B-tytöissä, jossa arvokilpailupaikoista on pitkin kevättä käyty hurjaa taistoa, sillä arvokisarajoihin yltäneitä tyttöjä on enemmän kuin maapaikkoja. SM-kisoissa Tiirojen Anni Paloheimo voitti B-tyttöjen metrin vain parin pisteen erolla seurakaveriin Lauren Hallaselkään nähden. Molempien pisteet ylsivät SM-luokkaan eli ”suurmestariluokkaan”. SM-luokka on keskiarvo kyseisen lajin kahden edeltävän EM-kilpailun 6. sijoittuneiden pisteistä eli tytöillä on hyvät mahdollisuudet menestyä myös kesän NEM:ssä. Anni voitti niin ikään B-tyttöjen 3 metrin laudan M-luokan tuloksella, Laurenin seuratessa toiselle sijalle. Vaikeutta, korkeutta ja näyttävyyttä on 14-vuotiaan Annin hypyissä jo sen verran, että niillä napatiin myös Naisten 3 metrin suomenmestaruus. Yhdessä Anni ja Lauren veivät vielä tyttöjen 3 metrin parihyppyjen mestaruuden.

B-tyttöjen kerroksilla nähtiin myös huipputuloksia, kun Vandin Ronja Rundgren ja Sofia Sihvonen hyppäsivät SM-luokan tulokset. Tiirojen Sofia Slöör otti pronssin M-luokan tuloksella ja Ruska Lehtonen joutui tällä kertaa tyytymään neljänteen sijaan.

B-poikien lautakisoissa Tiirojen Tino Tapio voitti metrin SM-luokan tuloksella ja kolmosen M-luokan tuloksella. Tuomarit arvostivat Tinon tyylikkäitä hyppyjä aina 8,5 pisteeseen saakka.

Naisten sarjoissa tiukin kisa käytiin kerroksilla, jossa Tiirojen Saija Paavola voitti seurakaverin, Ellen Sirkan vajaalla pisteellä. NEM-kisaan valmistautuva Saija voitti M-luokan tuloksella myös A-tyttöjen Suomen mestaruuden.

C-tytöissä Tiirojen NEM-ryhmässä treenaava Pinja Pylkäs hyppäsi kolmoismestariksi vieden kaikkien telineiden voiton.  Harkkakaveri Eerika Repo voitti niin ikään kaikki D-tyttöjen lajit ja nousi mitaleille myös C-tyttöjen sarjassa. Samassa porukassa ahkerasti ja iloisella mielellä treenaava Saana Hämäläinen sai myös mukavan palkinnon tehdystä työstä, kun C-tyttöjen kolmosella tuli pronssia ja reilusti oma ennätys. D-tyttöjen sarjassa edukseen erottui niin ikään Julianna Vuohtoniemi tuoden kerroksilta hopean ja metriltä pronssin.  Julianna onkin kevään aikana selvästi parantanut tekniikka ja vaikeuttanut sarjaansa.

D-poikien sarjassa Tiirojen kolmikko miehitti palkintopallin samassa järjestyksessä kaikilla telineillä. Pienten kilvan Aaron Hoffman otti kolme kultaa, Reeti Lehtonen hopeaa ja esikilvan Eemeli Koutajoki pronssia.  Hyppyjen vaikeudessa pojilla on vielä vähän kirittävää saman ikäisten tyttöjen sarjoihin verraten.

SM-kilpailuissa tehtiin tänä vuonna historiaa monella tavalla. Ohjelmaan otettiin ensimmäistä kertaa uudet sekasynkrot, joissa mies- ja naishyppääjä muodostavan synroparin. Uutuutena oli myös kansainvälisten kilpailujen tapaan tehdyt tuomarievaluonnit, jolla pyritään tuomarilinjan yhteynäisyyteen. Osallistujamäärien kasvu kilpailuissa on yksi uimaliiton tavoitteista ja uimahypyissä ollaan tässä hyvällä suunnalla. Niin SM-kisoissa kuin helpommissa FC-kilpailuissa on tänä vuonna tehty osallistujaennätyksiä. Tiiroistakin mukana oli monta iloista SM-kisojen ensikertalaisia kilpaharrastusryhmistä ja kehitysryhmistä.

Tiirat onnittelee kaikkia mitalisteja, omien ennätystensä tekijöitä ja omiin tavoitteisiinsa yltäneitä urheilijoita sekä kiittää kaikkia ihania vanhempia, jotka auttoivat kisojen järjestämisessä.

Tulokset: