Tiirojen Satu Uusitalo on Nuorten Olympiavalmentaja

22.10.2013

Nouorten Olympivalmentaja Satu Uusitalo

Satu Uusitalo on valittu NOV:ksi eli Nuorten Olympiavalmentajaksi

Vuonna 2006 on käynnistetty nuorten lahjakkuuksien valmentautumisen tukemiseksi päätoimisten valmentajien palkkausprosessi, jonka tavoitteena on tukea ensisijaisesti nuorten valmennukseen keskittyvien valmentajien palkkausta. Palkkauksella pyritään varmistamaan hyville ja ammattitaitoisille valmentajille pitkäjänteisen työn toimintaedellytykset. Valmennustaitojen lisäksi valmentajilta edellytetään yhteistyökykyä ja kasvatusosaamista.

Satu Uusitalo on valittu ensimmäiseksi uimahyppyjen NOV:ksi. Palkkauksesta vastaavat yhdessä Uimahyppyseura Tiirat ry, Suomen Uimaliitto ja Olympiakomitea. Nuorten Olympiavalmentaja-palkkatuen päätavoite on tukea pitkäjänteistä ja tavoitteellista valmennustyötä seurassa. Toiminnan toinen tavoite on saavuttaa kansainvälistä menestystä maajoukkueen uimahyppääjien kanssa.

Satu valmentaa Nuorten Olympiavalmennettavien ryhmää, joka tavoittelee menestystä oman ikäluokkansa kansainvälisissä arvokilpailuissa ja edustusta Rion 2016 ja Tokion 2020 olympialaisissa. Tiiroissa Satu valmentaa Top-ryhmää ja Kehitysryhmä 1:tä. Lisäksi hän toimii uimahyppyjen edustajana Huippu-uintiurheilun (HUU) johtoryhmässä ja on esittelijänä uimahyppyjen asiantuntijaryhmässä, sekä on luomassa ja kehittämässä suomalaista uimahyppääjän polkua kohti kansainvälistä huippua.

Satu on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Takana on oma kansainvälinen hyppyura, jonka päätyttyä Satu siirtyi valmentajan tehtäviin yli kymmenen vuotta sitten. Päätoimisena valmentajana Satu toimii Tiiroissa viidettä vuotta ja on valmentanut alusta asti muun muassa Tiia Kivelää, joka on yksi Suomen kärkihyppääjistä ja menestynyt nuorten EM-tasolla sekä kilpaillut jo aikuisten MM-kilpailuissa.

Onnea ja tsemppiä haastaviin työtehtäviin!