Pienten kilparyhmä Tukholmassa - kisaterveiset

Head to Head-diving Tukholma 2013 kisatunnelmia
Mitalikolmikko Tukholma 2013

Salla Keckman: Pienten kilparyhmä Tukholmassa

Tukholmalaisen uimahyppyseura Stockholmspolisenin järjestämä jokasyksyinen kansainvälinen kutsukilpailu oli tänä vuonna nimeltään Head to Head (entinen Aquarapid Cup ja Fantomen Cup). Kilpailijoita saapui ympäri Ruotsia sekä Suomesta, Venäjältä ja Saksasta. Tapahtuma on perinteisesti vetänyt puoleensa suuria määriä juniorikilpailijoita eli alle 11-vuotiaita hyppääjiä, jotka osallistuvat kuuden hypyn Aloittelijat-sarjaan metrin ja kolmen metrin ponnahduslaudoilla. Lisäksi kysesien sarjan osallistujilla on mahdollisuus kilpailla C-sarjan kerroskilpailussa.

Koitos on sopiva kansainvälistä hyppyuraansa aloitteleville junioreille, koska kilpailijoita on paljon ja pisteskaalaa käytetään laajasti nuorten urheilijoiden edellytykset huomioiden. Tiiroista matkassa oli tällä kertaa kuusi Pienten kilparyhmän hyppääjää, joista kolme oli ensikertalaisia, sekä yksi huoltaja ja valmentaja. Tytöt jännittivät kilpailua etukäteen, koska kierrokset kestävät pitkään ja oman vuoron kanssa pitää olla tarkkana. Lisäksi kilpailun kuulutuskieli on tavallisesti Ruotsi, vaikka toisinaan suomalaisten hypyt kuulutetaan myös englanniksi.

Jännitys osoittautui tällä kertaa hyödylliseksi, sillä Tiirojen tytöt kiilasivat tuloslistan kärkeen jokaisessa lajissa. Tästä piti huolen erityisesti Anni Paloheimo, joka otti mitalin kaikilta telineiltä teknisesti puhtailla suorituksilla. Annin ilmiömäiset kisahermot eivät pettäneet ainoatakaan kertaa viikonlopun aikana, vaikka sarjassa oli uusia hyppyjä, joista muutamassa on jo melko korkea vaikeuskerroin. Anni nappasikin vaikeimmista hypyistään parhaat pisteet, ja päätyi kolmanneksi myös C-tyttöjen eli alle 13-vuotiaiden kerroskilpailussa. Kyseisessä lajissa osallistujia oli yhteensä 18, ja Annin edelle hopealle sijoittui toinen suomalaistyttö, Vantaa Divingin vuotta vanhempi Ronja Rundgren.

Hienosti omista koitoksistaan suoriutuivat myös Ruska Lehtonen ja Tea Paavola. Ruska sijoittui kolmella metrillä neljänneksi ja metrillä seitsemänneksi, Tea taas ponnisti metrillä viidennelle sijalle ja otti kolmosen kisassa 11:nnen tilan. Tea erottui joukosta eteen- ja sisäänpäin pyörivien hyppyjensä tyylikkään avaustekniikan ansiosta: taittoavaus tuo kerähyppyyn yhden lisävaiheen ennen veteenmenotyöntöä. Ruska keräsi pisteitä erityisesti tiukoilla ja siisteillä veteenmenoillaan. Tiirojen tytöt huomattiin muutenkin perustekniikkansa ansiosta ja esimerkiksi taaks- ja ulospäin hypyistä näkyi, että niiden vaiheita on hiottu huolelliseti useiden vuosien ajan.

Myös ensikertalaiset Pinja Kyntäjä, Lauren Hallaselkä ja Sofia Slöör saivat hypyistään erinomaisia pisteitä ja kipusivat 60 hyppääjän kilvassa 20 parhaan joukkoon. Sofian räjähtävä ponnistus taaksepäin jalat edellä hypyssä palkittiin muutamalla kahdeksikolla, ja viimeinen tuomari uskoi suorituksen olevan jopa yhdeksän pisteen arvoinen. Pinja onnistui loistavasti taaksepäin hypyssään ja pystyi tasaisen onnistuneeseen kilpailusarjaan niin kuin myös vasta kesän jälkeen kilparyhmään harjoittelemaan siirtynyt Lauren.

Kärjessä käytiin kamppailua pääosin samojen hyppääjien kesken. Venäjän tytöt tekivät vaikeita hyppyjä, mutta jäivät niiden epäonnistuessa selvästi voittajakolmikosta. Kilpailun kirkkain tähti oli tänä vuonna järjestäjäseura Polisenin 8-vuotias Amanda Lundin, joka voitti kolmen metrin kilpailun vaikeilla ja teknisesti puhtailla hypyillä: Amandan sarjassa nähtiin muun muassa taaksepäin puolitoista volttia kerien ja eteenpäin kaksi ja puoli volttia kerien. Luvassa on siis kovaa pohjoismaista kilpailua tulevia vuosia ajatellen!

Mitä reissusta jäi käteen paitsi Annin kolme mitalia ja pari Head to Head -pipoa? Yksi hyppääjä kertoi oppineensa luottamaan itseensä. Toinen totesi, että käsinseisontaa pitää vielä harjoitella. Ja kylkien asentoa ja lähtöjä. Kolmannen mielestä matkustaminen harkkakavereiden ja valmentajan kanssa on kivaa. ”Meillä oli laivassa ja hotellissa kaikkia omia virityksiä. Mun päätehtävä on uimahypyt. Sitten on koulu. Ja viimeisenä tulee huoneen siivoaminen.”