Talent-ryhmään valitut uimahyppääjät

24.10.2013

Uimahyppyjen Asiantuntijaryhmän (UHAR) päätöksellä Suomeen perustetaan syksyllä 2013 liittojohtoinen D- ja C-ikäisten eli alle 13-vuotiaiden uimahyppääjien Talent-ryhmä.

Sen tavoitteena on koota yhteen Suomen lupaavimpia nuoria hyppääjiä, tutustuttaa heidät toisiinsa ja motivoida heitä harjoittelemaan ja kilpailemaan. Samalla luodaan valmentajille yhteistyöverkostoa, jossa heillä on mahdollisuus oppia ja saada tukea toisiltaan ja näin kehittää koko Suomen uimahyppyjä.

Ryhmään valitaan vuosittain testileirin perusteella 8-12 hyppääjää sekä 1-3 hyppääjää varasijoille. Valinnassa huomioidaan hyppääjän ikä ja harjoitteluvuodet sekä painotetaan hyppääjän ominaisuuksia ja tulevaisuuden potentiaalia. Valintaedellytyksenä on, että hyppääjä on jo kilpaillut oman ikäsarjansa NSM-kilpailuissa ja että hänellä on hypyt vähintään kahdelta telineeltä omassa sarjassaan. Suosituksena on lisäksi, että viimeistä vuotta D-sarjassa hyppäävillä on jo C-sarja koossa ainakin yhdeltä telineeltä. Talent-ryhmään valittavien viikoittaisen harjoittelumäärän tulee olla vähintään 10-12 tuntia iästä riippuen.

Ryhmään valituille hyppääjille järjestetään vuonna 2014 kaksi yhteistä kotimaan leiriä sekä mahdollisesti kilpailumatka kansainväliseen kilpailuun syksyllä 2014. Jollei urheilija syystä tai toisesta pääse osallistumaan leirille, voidaan varasijalle valittu hyppääjä kutsua hänen tilalleen. Ensimmäinen leiri järjestetään Tikkurilassa 3.-5.1.2014. Leirit ja kilpailumatka ovat hyppääjille omakustanteisia, ulkopaikkakuntalaisille pyritään tarvittaessa järjestämään kotimajoitusta.

Talent-ryhmän toimintaa koordinoivat Uimahyppyjen Asiantuntijaryhmästä Nuorten Olympiavalmentaja Satu Uusitalo sekä Sirja Rytkönen ja Salla Keckman. Valinnat tekee UHAR testileirin tulosten perusteella.

Vuoden 2014 D- ja C-ikäisten hyppääjien Talent-ryhmään on valittu testileirin perusteella seuraavat urheilijat:

Hakulinen Nenna

Immonen Nea

Lehtonen Ruska

Paavola Saija

Paavola Tea

Paloheimo Anni

Rundgren Ronja

Rundgren Roope

Slöör Sofia

Tapio Tino

Sekä varasijoille:

Sihvonen Sofia (varasija 1)

Hallaselkä Lauren (varasija 2)

Kiitos kaikille testileirin osallistujille, oli hienoa nähdä paljon innokkaita nuoria hyppääjiä tsemppaamassa toinen toisiaan hyviin tuloksiin. Muistakaa, että ensi vuonna on uusi mahdollisuus pyrkiä mukaan Talent-ryhmään. Lisätietoja valinnoista voi halutessaan pyytää omalta valmentajalta.