MAAJOUKKUEEMME LOISTI AMSTERDAMISSA

17.4.2014

Saija näytti viikonloppuna, että kaapin paikka on kerroksilla. NEM:n A-valintaraja on ylitetty, ja joukkueen kuopus palaa kotiin hopeamitali kaulassa. Saija hyppäsi finaaliin myös B-tyttöjen kolmen metrin laudalla, jossa sijoitus oli lopulta viides sarjan vaikeimman hypyn 205c:n hieman epäonnistuttua. Onnittelut Saijalle ja valmentaja Satu Pirhoselle mahtavasta työstä ja paljon tsemppiä loppukauden harjoitteluun!

Myös ensimmäistä vuottaan A-sarjassa kilpaileva Juho onnistui mahtavasti 1m ja 3m laudoilla ja hyppäsi mitaleille molemmissa lajeissa. Kolmosen finaalin vapaavalintaisten pisteet ovat ilahduttavaa katseltavaa, ja kahdesta hypystä irtosi yli 58 pistettä. Molempien telineiden tulokset jäivät valitettavasti vaivaiset kolme pistettä NEM:in A-valintarajasta, mutta kokonaisuus puhuu puolestaan: kova harjoittelu on kantanut hedelmää. Sarjan hypyt ovat saaneet lisää vaikeutta tasaiseen tahtiin.

Naisissa edustava Tiia ja A-sarjassa hyppäävä Ellen eivät tällä kertaa yltäneet mitalitasolle, mutta Ellen ylitti varmalla otteella A-valintarajan kesän NEM-kilpailuihin. Kohta kymmenen vuotta Tiiroissa harjoitellut Ellen on saanut kerroshyppyjään siirrettyä 10 metriin, ja jäi eilisessä kerroskilpailussa harmittavasti kahden pisteen päähän pronssimitalista (jonka vei ruotsalainen kaima Ellen Ek).

Tiia oli mitalivauhdissa naisten metrillä kolme ensimmäistä kierrosta, mutta viimeisten hyppyjen virheet laskivat loppusijoitusta roimasti. Kovassa porukassa on onnistuttava jokaikisessä suorituksessa, mikä tekee uimahypyistä erityisen vaativan urheilulajin. Epäonnistumisista ei saa lannistua kesken kilpailun, vaan pitää pystyä keskittymään täysillä seuraavan kierroksen kilpailuhyppyyn.

Tiirojen lisäksi Amsterdamissa edustivat Oulun Uinnin pitkän linjan maajoukkueurheilijat Taina Karvonen ja Jouni Kallunki. Jouni ilahdutti suomalaisia miesten kolmen metrin pronssimitalilla ja metrin kilpailun neljännellä sijalla sekä EM-kisojen A-valintarajan ylittävällä tuloksella. Taina puolestaan sijoittui naisten metrillä viidenneksi ja ylitti niin ikään A-valintarajan. Vantaa Divingia edustava Roosa Kanerva oli Juhon tavoin kaksinkertainen mitalisti B-tyttöjen laudoilla.

Hienoja tuloksia suomalaisilta kaiken kaikkiaan. Meidän altaista näyttää löytyvän kivenkovia tyyppejä! Antakaa palaa täysillä eteenpäin ja muistakaa kannustaa toinen toisianne.