ENNÄTYKSIÄ JA MITALITAISTOA SM-AREENOILLA

19.6.2014

Ennätyksiä ja mitalitaistoa SM-areenoilla Mäkelänrinteessä

Tiirat isännöi Mäkelänrinteessä järjestettäviä uimahyppyjen Suomen mestaruuskilpailuja 13.-15.6. Seurastamme oli mukana 27 kilpailijaa, joista 15 kantoi kotiin ainakin yhden mitalin kolmipäiväisen urakan aikana. Mukana olivat niin Suomen kärkihyppääjät kuin Tiirojen nuoret juniorit, jotka edustivat seuraansa hienosti ensimmäisessä kansallisessa arvokilpailussaan. Tapahtumaa järjestämässä oli lisäksi 14 aikaansaavaa vapaaehtoista, jotka hoitivat homman kotiin huippu-urheilijan asenteella ja iloisella mielellä.

Tiirojen SM-tasolla kilpailevien hyppääjien määrä on kohonnut tasaisesti viime vuosina. Vuonna 2011 ylitettiin ensimmäisen kerran 20 SM-urheilijan raja, kun vielä kaksi vuotta aikaisemmin osallistujia oli mukana vain 13. Kuluneet neljä vuotta on pyöritty tasaisesti 25-30 hyppääjän tuntumassa. Seuran taso on ollut kova alusta alkaen, ja se on suvereenisti pitänyt hallussaan mitalitilaston kärkipaikkaa vuodesta 2009 alkaen. Tänä vuonna Tiirat hyppäsi yhteensä 20 kulta-, 15 hopea- ja 14 pronssimitalia. Näin ollen 58% Suomen mestaruuksista päätyi Tiiroihin.

SM-kilpailujen kovin taso ja jännittävin kamppailu nähtiin tällä kertaa C-tyttöjen lajeissa. C-sarja on 11-13 –vuotiaiden urheilijoiden kilpailusarja, jossa tytöt hyppäävät laudoilla seitsemän ja kerroksilla kuusi hyppyjä, pojat aina yhden hypyn tyttöjä enemmän. Osa C-sarjan nuorimmista osallistujista saa vielä ikänsä puolesta kilpailla epävirallisessa D-sarjassa, joka on tarkoitettu kaikille alle 11-vuotiaille hyppääjille. Tiirojen 13-vuotias Saija Paavola voitti ylivoimaisesti kaikki C-tyttöjen telineet ja päätti viimeisen kilpailupäivänsä huippupisteisiin 290,95 kolmen metrin laudalla. Tulos ylittää SM-tulosluokkarajan lähes 30 pisteen marginaalilla ja on paras suomalaisen C-ikäisen tytön hyppäämä kisasuoritus kautta aikojen. Nuorten maajoukkueeseen kuuluva Saija oli koko kilpailun paras hyppääjä kuudella kultamitalilla ja SM-tuloksella.

Tiirat oli ylivoimainen myös D-tyttöjen telineillä, joissa lajeissa palkinnot jaettiin isäntäseuran kesken. Moninkertaisia mitalisteja olivat 11-vuotiaat Sofia Slöör, Anni Paloheimo ja Tea Paavola, jotka taiteilivat itsensä palkintopallille myös C-sarjan kovassa taistossa. Kaikki kolme tyttöä pomppasivat korkealta yli A-tulosluokkarajan, ja Tea hätyytteli jo mestaritulosta C-tyttöjen kolmella metrillä. Anni ja Tea saavuttivat hopeamitalin ja A-rajan myös tyttöjen kolmen metrin syncro- eli parihyppykilpailussa.  D-tyttöjen metrillä kilpaili yhteensä 12 kilpailijaa, joista Tiirat muodosti kuuden kärjen. Jokainen D-ikäisistä tytöistämme jokainen hyppäsi oman SM-ennätyksensä jollain telineellä.

C- ja D-poikien puolella vakuuttavasti hyppäsivät Vantaa Diving pojat, joiden kehitys on nähtävissä niin pisteissä kuin hyppytekniikassa. Seuran 9-vuotias Roope Rundgren loisti alle 11-vuotiaissa ja pärjäsi mahtavasti myös alle 13-vuotiaiden sarjassa. Tiirojen Tino Tapio hyppäsi hienosti mitaleille kaikissa lajeissa ja ylsi metrillä A-tulokseen. Poikien osallistujamäärä SM-tasolla on tällä hetkellä valitettavan alhainen, ja Suomen uimahyppyjen haasteena onkin tuoda SM-areenoille uusia pikkumiehiä.

Myös B-tytöissä lautoja hallitsi Vantaa Divingin Roosa Kanerva, joka ylsi metrillä SM-tulokseen. B-poikien metrillä kirkkaimman mitalin kuittasi puolestaan Tiirojen Erno Kajander A-tuloksella ja 45 pisteen erolla hopeamitalistiin. A-tytöissä ja –pojissa tasaista työtä tekivät Tiirojen Ellen Sirkka ja Juho Junttila, jotka on Roosan tavoin valittu edustajiksi nuorten EM-joukkueeseen. Juho nakuutti vapaavalintaiset hyppynsä pystyyn kolmosella ja jäi M-tulosluokkarajalla vain pisteen päähän omasta ennätyksestään.

Aikuisten sarjoissa maajoukkuehyppääjät osoittivat hyvää tuloskuntoa.  Miesten kolmella metrillä voiton vei Oulun Uinnin Jouni Kallunki hienolla M-luokan tuloksella 367,30. Jounin sisäänpäin lähtevät hypyt onnistuivat erinomaisesti. Parannettavaa EM-kisoihin jäi vielä viimeiseen hyppyyn, eteenpäin kolmeen ja puoleen volttiin. Jouni oli myös metrin mestari, Tiirojen Heikki Mäkikallio puolestaan nappasi miesten laudoilla pronssia ja kerroksilla kultaa. Heikki on siirtynyt kolmosella aiempaa vaikeampaan sarjaan ja teki sisään-, taakse- ja ulospäin kahdet ja puolet voltit ensimmäistä kertaa taittaen. Suoritustapa on muuttunut vaikeampaan myös eteenpäin kolmessa ja puolessa voltissa.

Naisten metrin laudalla Tiirojen voimakaksikko Iira Laatunen ja Tiia Kivelä eivät jättäneet kilpakumppaneilleen jossiteltavaa, vaan veivät kaksoisvoiton ylivoimaisesti M-tulosluokkarajoilla. Iiralle pisteitä kertyi pienistä epäonnistumisista huolimatta 241,25. Tiia jäi ryhmätoverilleen vain vajaan pisteen verran kokonaispisteillä 240,50.  Pronssia otti Oulun Uinnin Taina Karvonen. Naisten kolmella metrillä mestaruuteen hyppäsi Tiia pistein 234,85. Metrin mestari Iira joutui valitettavasti jättämään kilpailun väliin sairastumisen vuoksi. Harjoituksissa Iiralta on kevään aikana nähty todella vakuuttavia suorituksia. Nuoresta naisesta paistaa läpi vankkumaton tahto edistyä vaikeassa ja vaativassa lajissamme.