UIMAHYPPYJEN SM-KILPAILUJEN SATOA

UIMAHYPPYJEN SM-KILPAILUT

13.-15.6.2014

Tiirat / Helsinki

Tiirojen järjestämät NSM- ja SM-kilpailut sujuivat järjestelyjen puolesta loistavasti ja urheilullisesti hyvässä kilpailuhengessä.

Aikuisten sarjoissa nähtiin hyviä tuloksia kesän arvokisojen alla. Naisten metrin laudalla Tiirojen voimakaksikko Iira Laatunen ja Tiia Kivelä eivät jättäneet kilpakumppaneilleen jossiteltavaa, vaan veivät kaksoisvoiton ylivoimaisesti hienoilla M-tulosluokkarajoilla. Iiralle pisteitä kertyi pienistä epäonnistumisista huolimatta 241,25. Tulos on Iiran toiseksi parhain pistemäärä naisten metrin laudalla. Tiia jäi ryhmätoverilleen vain vajaan pisteen verran kokonaispisteillä 240,50.

Naisten kolmella metrillä voiton vei Tiia pistein 234,85. Naisten metrin mestari Iira joutui jättämään kilpailun väliin sairastumisen vuoksi. Naisten kerroksilla mestaruuden vei Ellen Sirkka, hopea meni vasta 13-vuotiaalle Saija Paavolalle. Miehissä ensimmäistä vuottaan kilpaileva Heikki Mäkikallio otti kultaa kerroshypyissä ja pronssia laudoilla.

A-sarjoissa tuplamestareiksi ponnistivat hyvillä tuloksilla NEM-joukkueeseen valitut Juho Junttila A-pojissa ja Ellen Sirkka A-tytöissä. Molemmat saavuttivat päälajeissaan M-tulosluokkarajat. Juho jäi vain pisteen päähän omasta ennätyksestään A-poikien 3m laudalla.

Kisojen paras hyppääjä oli Tiirojen Saija Paavola kuudella kultamitalilla ja yhdellä hopealla.  Nuorten maajoukkueeseen kuuluva Saija oli omassa ikäluokassaan C-tytöissä ylivoimainen, mutta C-sarja oli muutenkin kovatasoinen: C-tyttöjen metrillä Saijan M-tulosluokkarajan lisäksi peräti seitsemän muuta tulevaisuuden lupausta saavutti  A-tulosluokkarajan. C-tyttöjen kolmella metrillä Saija kruunasi kultamitalien täyttämän kisaviikonloppunsa voittamalla lajin huippupistein 290,95. Tulos ylittää SM-tulosluokkarajan lähes 30 pisteen marginaalilla ja on paras suomalaisen C-ikäisen tytön hyppäämä  kisasuoritus kautta aikojen. Samalla Saijan kisasuoritus oli vuoden 2014 SM-kisojen paras yksittäinen kisasuoritus.

C-tyttöjen kolmella metrillä Tiirat nappasi kolmoisvoiton Saijan pikkusiskon Tea Paavolan ja Anni Paloheimon napatessa hopean ja pronssin. Samoin kerroksilla kotijoukkue saavutti mitalien värisuoran: Saijan jalanjäljissä seurasivat Anni ja Sofia Slöör.

Myös D-tytöt olivat isäntäseuran juhlaa ja Tiirojen tytöt voittivat suvereenisti kaikkien telineiden kaikki mitalit sekä lisäksi runsaasti muita pistesijoja. Esimerkiksi D-tyttöjen metrillä Sallan huipputytöt muodostivat kilpailun kuuden kärjen Tean johdolla. D-tytöissä mitaleille ylsivät Tean lisäksi jo C-tyttöjen mitalistit Anni ja Sofia sekä ensimmäisen NSM-mitalinsa napannut Lauren Hallaselkä. C- ja D-tyttöjen saavutukset enteilevät hyviä tuloksia ja arvokisamenestystä Tiiroille myös tuleville vuosille.

Tiiroista mitaleille ylsivät muissa lajeissa myös Tino Tapio, Erno Kajander, Ivana Talvitie, Cecilia Räsänen sekä Hilma Leppioja. Isäntäseura Tiirat kahmi kokonaisuudessaan eniten mitaleja, joista 20 oli kultaista.

Kiitos ja onnittelut Tiirojen ihanalle SM-joukkueelle ja erityiskiitos Sari Slöörin johtamalle kisasihteeristölle, jonka ansiosta kisat sujuivat mallikkaasti läpi valmentajien keskittyessä valmentamiseen ja tuomarointiin!

SM-kisojen jälkeen Tiirojen maajoukkuehyppääjät ja Sallan kilparyhmä suunnistavan leirille Unkarin Budapestin ulkoaltaalle.