IIRAN MATKASSA

12.9.2014

Tämän vuoden kannatusjäsenmaksumme ovat menneet lyhentämättöminä maajoukkuehyppääjämme Iira Laatusen tukemiseen. Lue juttu Iiran kesätunnelmista (alla).

Kannatusjäseneksemme voit ilmoittautua:

Iiran matkassa:

Kesään mahtui paljon treenaamista ja kisoja. Alkukesän Budapestin leiri ja matka Ruotsin mestaruuskisoihin valmistivat hyvin loppukesän kisoihin.

Budapestin leirille lähdin tavoitteena totutella ulkona hyppäämiseen ja päästä tekemään paljon toistoja sarjan hyppyihin. Viiden päivän leirin aikana pääsinkin hyppäämään sarjaa hyvin läpi ja ulkona hyppäämiseen alkoi tottua heti parin treenin jälkeen. Leiri toi myös mukavaa vaihtelua treeneihin. Kuivalla kävimme pari kertaa pelaamassa jalkapalloa ja kaikki polttaa kaikki -peliä.  Treenien lisäksi kerkesimme käydä myös kiertelemässä hieman kaupungilla. Vaikka olinkin Budapestissa aikaisemmin käynyt, oli mukava nähdä taas hieman kaupunkia. Kokonaisuudessaan meillä oli hyvä leiri ja mukava porukka!

Pari päivää Budapestista tulon jälkeen suuntasimme Sadun ja Tiian kanssa kohti Karlskogaa, jossa pidettiin Ruotsin mestaruuskilpailut. Uimahalli oli aika pieni, mutta siellä oli todella hyvät laudat. Metrillä ei voinut paljoa hypätä vinoon, muuten olisi ollut kolmosen alla tai kaakeleilla. Meillä oli kaksi päivää aikaa treenata ennen kilpailujen alkua, joten uuteen halliin kerkesi tottua hyvin eikä reunan läheisyys enää häirinnyt. Kilpailut toivat hyvän mahdollisuuden hypätä kisassa, jossa on enemmän hyppääjiä mukana kuin Suomen kisoissa. Ensimmäinen kisa menikin hieman kisarutiineja hakiessa, sillä kisa oli myös pitkästä aikaa muualla kuin Mäkelänrinteessä. Oli myös hyvä päästä harjoittelemaan alkukisan ja finaalin hyppäämistä samana päivänä.

Bolzanon GP-kisat pidettiin elokuun alussa. Siellä odotti ulko-allas, joten Budapestissa ulkona hyppäämiseen totuttelu oli siellä hyödyksi. Olimme Tainan kanssa päässeet ennen Bolzanon lähtöä treenaamaan hyvin synchroa, joten kisoissa synchrot onnistuvatkin hyvin. Onnistuimme tekemään kisassa myös hyvät omat hypyt ja tuloksena oli eka GP-mitali. Mitalin lisäksi Bolzanon matkasta jäi paljon hyviä muistoja mieleen.

Elokuun puolessa välissä suuntasimme kohti Berliiniä ja EM-kisoja. Saavuimme Berliiniin sen verran aikaisin, että meillä oli hyvin aikaa totutella uusiin lautoihin ja treenata sarjoja ennen kilpailujen alkua. Metrillä oli muuten tosi hyvä lauta! Erona aikaisempiin EM-kisoihin oli se, että uinnin kisat pidettiin samaan aikaan, joten kisat olivat paljon isommat kuin pelkät uimahyppykisat. Hotellilla kerkesimme tutustua hieman myös suomalaisiin uimareihin.  EM-kisat olivat kauden pääkilpailuni ja tavoitteena oli finaalipaikka ja finaalissa hyvin hyppääminen. Metrin kisa oli ennakkoon vahvin telineeni, joten kun keskiviikkona kisani alkoivat metrin kisalla, jännitystä riitti. Saavutin tavoitteet, joten pitää olla tyytyväinen EM-kisoihin.

Nyt onkin pieni loma treeneistä ja sitten katseet suunnataan kohti uutta kautta.

Iira