HEAD TO HEAD -kisamatka

25.10.2014

Head to Head

Matkamme Tukholman Head to Head-kilpailuihin alkoi Pasilan asemalta torstaina 16.10 kello 16.50. Sieltä suuntasimme junalla kohti Turun satamaa. Pian pääsimmekin jo syömään laivan buffetissa. Ruoka oli hyvää ja valikoima oli laaja. Nukuttuamme yön yli kävimme ripeästi laivan kahvilassa syömässä aamupalaa. Sen jälkeen matkustimme metrolla kohti Clarion Hotel Stockholmia. Jätimme matkulaukkumme hotelille ja menimme Eriksdalsbadet uimahallille, joka sijaitsi onneksi muutaman sadan metrin päässä hotellista.

Perjantaina treeniaikaa oli  runsaat 4,5 tuntia, joten saatiin tehtyä hyvä harjoittelu ennen kisoja. Ensimmäisenä vuorossa oli C-tyttöjen kerrokset, jossa mukana oli Tiirojen Daniela Kumpulainen. Daniela onnistui hyvin muissa hypyissään, mutta sarjan viimeiseen jäi vielä hieman parannettavaa. Hänen sijoituksensa oli lopulta 13. Seuraava laji oli B-tyttöjen 3 metrin kilpailu, jossa oli mukana kaksi Tiirojen hyppääjää: Cecilia Räsänen ja Ivana Talvitie. Heidän hyppynsä olivat tasaisen varmoja ja tiukkoja. Tytöt olivat tyytyväisiä omiin suorituksiinsa, vaikka heidän henkilökohtaisesti vaikeimmassa hypyssään oli vielä hiomista. Ivana sijoittui kuitenkin lopulta mahtavasti pronsille ja Cecilia niin ikään muutaman pisteen päähän neljänneksi. Kullan ja hopean veivät ruotsalaiset suurella erolla muuhun joukkoon. Perjantain kisaan mahtui vielä 2005 syntyneen Elmeri Hirsin kolmen metrin kilpilu. Elmeri hyppäsi myöskin tasaisen sarajn ja onnistui jokaisessa hypyssä. Elmerin sijoitus oli tällä kertaa upea 10 .sija, kun sarjassa kisasi yli 20 hyppääjää. Kisojen ja ruoan jälkeen oli aika mennä hotellille. Hotellihuoneissa mentiin aikaisin nukkumaan, sillä aamulla olisi taas aikainen herätys.

Lauantaiaamun herätys oli jo 6.30, ja aamuaskareiden jälkeen menimme aamupalalle. Harjoittelu sekä aamiainen alkoivat kello 7. Harjoitusaikaa oli huomattavasti vähemmän kun edellispäivänä, mutta onneksi osa oli ehtinyt tehdä lauantain kisahyppyjä jo perjantaina. Ensimmäisenä vuorossa oli C-tyttöjen yhden metrin kilpailu, jossa Tiiroja edustivat Helmi Sirkka sekä Daniela Kumpulainen. Kisa oli erittäin tiukka ja Helmin sekä Danielan onnistuttua hypyissään heidän sijoituksensa olivata 8. ja 9. Erityisesti molemmilla onnistui sisäänpäin puolitoista volttia kerien eli 403c, joka oli Danielalle melko uusi hyppy. Kisassa oli melkein 30. hyppääjää, joista kärkisijat veivät ruotsalaiset.

Noin kello 11.15 olivat vuorossa avajaiset. Avajaisissa oli mukana 18 joukkuetta, ja jokaisesta seurasta oli kaksi hyppääjää esittäytymässä. Tiiroista mukana olivat Cecilia sekä ensi kertaa ulkomaan kisoissa oleva Caitlin Hallaselkä. Päivän toinen suomalaislaji oli D-tyttöjen kolmen metrin kilpailu. Lauren Hallaselkä, Pinja Pylkäs sekä Jemina Saraniemi edustivat Tiiroja mahtavilla veteenmenoillaan, korkeudellaan, yleisellä tiukkuudellaan sekä tasaisen varmoilla sarjoillaan. Tällä kertaa Lauren oli 14., Pinja pari sijaa alempana 16. ja Jemina 21., kun odotetusti kullan ja hopean veivät venäläiset selvästi vaikeammilla sarjoillaan.

Luonaan jälkeen olikin aika aloittaa seuraamaan sekä kannustamaan Elmerin yhden metrin kilpailua. Elmerin kisahermot olivatkin kunnossa: hän hyppäsi kaikki hyppynsä pystyyn ja ennen kaikkea pystyi parantamaan hyppyjään harjoituksiin nähden. Elmerin sijoitus oli mainiosti 10., ja hänen edellään oli yhtä lukuun ottamatta vuoden tai kaksi vanhempia kilpailijoita. Viimeinen laji oli vasta viiden jälkeen ja siinäkin nähtiin suomalaisedustusta, vuorossa oli nimittäin B-tyttöjen kerroskilpailu. Ivana onnistui melkein kaikissa hypyissään ja oli kilpailun kolmas. Cecilia epäonnistun sarjan kahdessa hypyssä mutta oli muuten tyytyväinen muihin hyppyihinsä; sijoitus oli 6. Molemmille kertyi pisteitä erityisesti hyvistä veteenmenoista eli pisteet nousivat korkealle.

Viimeisen kilpailun loputtua kävimme syömässä ja sitten suuntasimmekin hotellille päin. Tiirojen kannustus oli kohdallaan ja hallilla nähtiin upeita hyppyjä. Pian toinen kisapäivä olikin jo ohi ja edessä oli enää viimeinen päivä Ruotsissa.

Cecilia Räsänen