HSM-KILPAILUISTA TIIROILLE 50% KULTAMITALEISTA

13.2.2017

Lauren Hallaselkä, Anni Paloheimo ja Ruska Lehtonen veivät mitalit B-tyttöjen metrin laudalla. Laurenin tulos ylitti nuorten EM-kisojen A-valintarajan, Annin B-rajan.
Tiirojen D-pojat nappasivat kolmoisvoiton metrillä.
D-sarjalaisia mitalisteja. Tiirojen Eerika Repo ja Julianna Vuohtoniemi kävivät kovimman keskinäisen kilpailun kolmen metrin laudalla. Molemmat tytöt ottivat mitalin joka telineellä.

Tiirat hallitsi viime viikonloppuna hypättyjä uimahyppyjen hallisuomenmestaruuskilpailuja. Tiirojen kokonaissaldo oli 17 kultamitalia, 15 hopeamitalia ja 10 pronssia. Tällä kokonaisuudella Tiirat voitti 53% kaikista jaossa olleista kultamitaleista ja myös 53% kaikista mitaleista. Seuraavaksi menestynein seura oli Vantaa Diving.

Naisten sarjoissa voitto tuli Tiiroille kaikilla telineillä. Metrillä kaksoisvoitosta vastasivat Top-ryhmän Ellen Sirkka ja Lauren Hallaselkä. Kolmosella Lauren otti kullan. Kerroskilpailussa kolmoisvoiton nappasivat Ruska Lehtonen, Sofia Slöör sekä Ellen Sirkka. Ellen oli hyppääjistä ainoa, jonka kaikki hypyt olivat 10 metristä, mutta voiton vienyt Nem-ryhmässä treenaava Ruska oli saanut kerättyä kokonaisuudessa hivenen vaikeamman sarjan.

Miesten ponnahduslaudoilla Top-ryhmän Juho Junttila otti kaksi hopeamitalia, voiton matkatessa tällä kertaa Turkuun. Juho ja Ellen pokkasivat kullan monipuolisuutta vaativassa joukkuelajissa, jossa hypätään sekä 3m laudalta että kerroksilta.

A-tyttöjen kilpailuissa loukkaantumisen jäljiltä hienosti kisoihin palannut Top-ryhmän Saija Paavola teki vielä vähän helpotetut sarjat, mutta nappasi silti voitot tyylikkäillä hypyillään 3 metrin laudalla ja kerroksella.

Tyttöjen parihypyissä nuoret pienten kilvan tytöt, Saana Hämäläinen ja Julianna Vuohtoniemi toivat kultamitalin kotiin.

B-tytöissä Tiirat nappasi hyvillä tuloksilla kolmoisvoiton 1m laudalla. Voiton vie Top-ryhmän Lauren Hallaselkä ja hopea- ja pronssisijat veivät Nem-ryhmän Anni Paloheimo ja Ruska Lehtonen. Sekä Laurenin että Annin tulokset olivat ylittivät M-luokkarajan.  HSM-kilpailuissa ei voi antaa näyttöjä arvokilpailuihin, mutta tuloksen tason voi päätellä siitä, että Laurenin pisteen ylittivät NEM A-valintarajan, ja Annin B-valintarajan. Kolmosen laudalla roolit kääntyivät ja voittoon hyppäsi Anni, Laurenin ottaessa pronssia. Tiira-tyttöjen väliin kiilasi hopealle vantaalaishyppääjä. Kerroskisassa Ruska otti hopeaa.

C-tyttöjen lajeissa Pinja Pylkäs voitti sekä 3m laudan että kerroskilpailun. Metrin kisassa Pinja joutui tällä kertaa tyytymään hopeaan. 3m laudalla Tiirat ottivat kolmoisvoiton, kun hopeaa sai Jemina Saraniemi ja pronssia ensimmäisissä SM-tason kisoissaan kilpaillut Saana Hämäläinen.  Sekä metrillä että kerroksella pronssille nousi vasta 10-vuotias Eerika Repo, joka nuoresta iästään huolimatta kilpailee jo täysivertaisesti vanhempien kanssa sekä taidossa, tyylissä että hyppyjen vaikeudessa.

Eerikan oma ikäsarja on D-tytöt, jossa hän nousikin triplamestariksi voittaen kaikki telineet. Metrillä ja kerroskisassa Eerikan voitto ikätovereistaan oli ylivoimainen ja hyppyjen vaikeus sekä tekninen taso omaa luokkaansa. D-tyttöjen kerroskisassa Eerika napsi tuomareilta seiskoja myös vaikeammista hypyistä, kuten taaksepäin puolestatoista voltista. Tiirojen Julianna Vuohtoniemi pienten kilvasta antoi hyvää vastusta ja nousikin toiseksi kolmosella ja kerroksella ja kolmanneksi metrin kilpailussa.

C-poikien lajissa Altti Timonen nousi hopealle kerroksilla ja kolmanneksi ponnisti Elmeri Hirsi. Altin oma virallinen ikäsarja on vielä D-pojat, joissa hän voittikin ylivoimaisesti molemmat laudat. 10-vuotias Altti tekee mm. jo eteenpäin kaksi ja puoli volttia sekä taaksepäin puolitoista volttia. Valitettavasti D-poikien kerros jäi sairastumisen vuoksi Altilta hyppäämättä. Eemeli Koutajoki Tiirojen esikilvasta sai tuliaisiksi koko mitalisuoran: kerroksella tuli kulta, metrillä hopea ja kolmosella pronssi. Reeti Lehtonen pienten kilvasta nappasi hopeaa kolmosella ja kerroksella ja pronssin metrin laudalla.

Kilpailujen kovimmat tulokset nähtiin siis B-tyttöjen sarjoissa, joissa kesän nuorten EM-kilpailujen edustuspaikoista käydään tänä vuonna erityisen kovaa kisaa sekä Tiirojen että Vandin tyttöjen kesken. Useampi tyttö on jo ylittänyt valintarajat, mutta näyttökisoja on vielä useita jäljellä. Vaikka aikuisten ja A-sarjojen osalta ei viikonloppuna nähty ihan huippupisteitä, niin arvokilpailuihin varmasti saadaan kevään näyttökisojen myötä edustusta näistäkin sarjoista. Ilahduttavaa on myös se, että D- ja C-ikäsarjoissa oli jälleen SM-tasolla kisaavien ensikertalaisia pienten kilvasta, esikilvasta ja kehitysryhmä 2:sta.