SEITSEMÄN SEURAA KOKKOLAN ALTAALLA

20.2.2018

Suuri Tiira-parvi kilpailun avajaisissa.
Kaverukset.
Palkintojenjako alle 11-vuotiaiden tasolla 2. Tiira-mitalistit Elsa Korhonen, Kerttu Toivonen ja Odessa Jääskeläinen.
Valmentajat Satu ja Seela
Aaronin synttärilaulua odottelemassa.
Minea korkeimmalla korokkeella alle 11-vuotiaiden tasolla 1.

Tiirojen 32 urheilijan joukkue oli Kokkolan Finn Cupin suurin. Myös VanDi kilpaili kattavalla kokoonpanolla 27 hyppääjän edustamana, vaikka valmentajan kertoman mukaan nuorimpia oli jäänyt pois sairastumisen vuoksi. Erityisesti alle 9-vuotiaisiin saataneen vuoden myöhemmissä osakilpailuissa mukaan enemmän kilpailijoita, mikä yleensä myös nostaa tasoa. Nyt mitaleista kamppaili vain seitsemän alle 9-vuotiasta, jotka tekivät pitkälti samat hypyt kolmesta metristä.

Sen sijaan monessa muussa lajissa katsojille tarjoiltiin jännittävää ja osin myös teknisesti hyvätasoista kilpailua. Alle 11-vuotiaiden tasolla 2 Tiirat vei lopulta Elsa Korhosen johdolla näyttävän kolmoisvoiton, mutta koko kilpailijaporukka pääsee esittämään osaamistaan paljon kattavammin nuorten SM-kilpailuissa maaliskuussa. Alle 11-vuotiaiden kuuden hypyn SM-sarjassa saa tehdä kaksi jalat edellä hyppyä, jollei oikeita hyppyjä vielä ole tai jos valmentaja katsoo paremmaksi jättää ne kilpailusarjan ulkopuolelle. Toisaalta ne, jotka jo osaavat vaikeita hyppyjä, pääsevät myös tekemään niitä ja hyötyvät tuloksellisesti suuremmista vaikeuskertoimista. Tiirojen edistyneimpiä alle 11-vuotiaita kilpailee Finn Cupeissa tason 2 lisäksi tasoilla 3-5.

Tiiralaiset ponnistivat lajinsa voittoon viidessä muussakin kilpailussa. Hyppääjämme olivat monessa lajissa kanssakilpailijoitaan nuorimpia: 10-vuotias Eerika Repo ponnisti voittoon ohi 16- ja 17-vuotiaiden kilpakumppaneidensa tasolla 5. Niin ikään tasoilla 3 ja 4 Tiira-mitalistit Reeti Lehtonen, Aaron Hoffman, Riina Tuominen ja Ella Huuhtanen olivat muita hyppääjiä nuorempia. Tiiroissa on useita harjoitteluryhmiä, jotka tavoittelevat uimahyppyjen kansainvälistä tasoa ja osin jo myös kilpailevat eri puolilla Eurooppaa. Harjoittelumäärät ovat suuria jo nuorena, ja tässä syy siihen, että FC-tasolla pystytään kilpailemaan ja menestymäänkin vanhempia hyppääjiä vastaan.

Mieleenpainuvina yksittäisinä suorituksina voi mainita ainakin 10-vuotiaan Paju Aulion upean veteenmenon viidestä metristä sekä Kerttu Toivosen sisäänpäin hypyn taittaen, jota jokainen tuomari piti seitsemän pisteen arvoisena. Tasainen sarja oli valttia tässäkin kilpailussa, ja sen turvin Minea Vuori ja Kerttu Arnkil hyppäsivät voittopisteet tasolla alle 9- ja 11-vuotiaiden tasolla 1. Yleisellä tasolla 2 myös Teemu Tiitto suoritti perushyppynsä tasaisen varmasti, ja sijoittui neljänneksi muutaman pisteen päähän pronssimitalista. Eerika Repo taituroi C-tyttöjen seitsemän hypyn sarjalla viiden pisteen päähän suurmestariluokan tuloksesta

Pääkaupunkiseudun seurojen lisäksi Swimming Jyväskylä, Kokkolan Uimaseura, Oulun Uinti ja Mansen Molskis Tampereelta olivat tuoneet hyppääjänsä Kokkolaan. Osallistujia oli ilahduttava määrä aikaisempiin vuosiin verrattuna. Seuraava Finn Cup käydään pian Tikkurilassa, jossa jo kevätaurinko lämmittää lautojen takana seisovia hyppääjäjonoja.