LOPPUKAUTEEN PUHTIA OULUN ONNISTUMISISTA

8.5.2018

Alle 11-vuotiaiden tasolla 2 Kerttu Toivonen hyppäsi parhaat pisteet Tyrsky Reunasen ja Hilla Pekkarisen seuratessa perässä palkintopallille
Enja Arenmaa hyppäsi pronssille yleisellä tasolla 1
Kuivaharjoittelua
Tasolla 4 Tiirat vei kolmoisvoiton järjestyksessä Aaron Hoffman, Hannah Puranen ja Ella Huuhtanen
Mitalistit alle 9-vuotiaiden tasolla 1

Oulun Raksilassa kisattiin lauantaina 5.3 viimeinen Finn Cup ennen ensi syksyä. 41 hyppääjän Tiira-joukkueeseen mahtui kahdeksan ensikertalaista, jotka ponnistivat Oulusta kohti uimahyppyjen kansallista kilpatasoa. Kokeneemmista osallistujista kymmenkunta kilpailee jo kansainvälisellä junioritasolla, ja viisi edustaa toukokuun lopussa hypättävissä aikuisen SM-kilpailuissa Mäkelänrinteessä.

Ilmassa oli aistittavissa positiivista tason nousua. Perustekniikan päivitys näkyi muun muassa Tyrsky Reunasen ja Hannah Purasen hypyistä. Hannahin polku harrastusryhmästä kilpapuolelle on vuodessa poikinut puolitoista volttia neljään eri hyppysuuntaan sekä voltillisen kierrehypyn. Oulussa tuoreen nem-ryhmäläisen tulos oli tasolla 4 toisiksi paras Aaron Hoffmanin jälkeen. Tiirojen kolmoisvoiton sinetöi Ella Huuhtanen, joka oli liikkeellä uusilla vaikeilla kerroshypyillä.

Laadukkaista uimahypyistä saatiin tälläkin kertaa nauttia alle 11-vuotiaiden tasolla 2, jossa Kerttu Toivonen vei varmoin ottein voiton kolmosen laudalla. Kertun suorituksissa tasaisuus oli valttia, ja pisteitä irtosi terävästä ponnistuksesta sekä liikkeiden rohkeasta toteuttamisesta. Tyrsky Reunanen pystyi vaikeampiin hyppyihin, mutta hienoiset epäonnistumiset jättivät lopulta kilpailun toiselle sijalle. Pronssimitalista käytiin vääntöä Hilla Pekkarisen ja Odessa Jääskeläisen välillä, joiden kisahypyistä pilkisti potentiaali, mutta suorituspuhtaudessa on vielä epävarmuutta. Vielä viideskin sija jäi Tiirojen Axel Mäkelälle ennen VanDin Elias Ojanperää, Saana Lågasta ja Lotta Pulkkista.

Uusi Tiira-mitalisti kiipesi palkintokorokkeelle yleisellä tasolla 1, kun Enja Arenmaan upeasti onnistunut eteenpäin puolitoista volttia nosti sijoituksen kolmanneksi. Kulta- ja hopeamitalit ripustettiin VanDilaisten kaulaan, mutta 24 hyppääjän lajissa viiden parhaan joukkoon mahtui Tiiroista myös Heidi Antikainen. Alle 11-vuotiaiden tasolla 1 Anna Sailavuo teki näyttävän Finn Cup -debyytin sijoittumalla kuudenneksi helpoilla mutta tasokkailla perushypyillä.

Pikkuväen lajissa eli alle 9-vuotiaiden metrillä ilahdutti muun muassa Otso Saulialan ja Viola Kajeen parantunut perustekniikka. 6-vuotias Veikko Leivonen keräsi huomiota upealla ponnistuksellaan, jonka ansiosta jalat edellä -hyppyjen tuomaripisteet nousivat korkeiksi. Tiiralaiset veivät lajin palkinnot ehkä liiankin helposti muiden seurojen vähäisten osallistujamäärien vuoksi. Mitalit jaettiin järjestyksessä Helmi Tossavainen, Elsi Kairi ja Otso Sauliala.

Aaron Hoffman seurasi tarkkaavaisesti tason 3 kilpailua oman lajinsa päätyttyä. Mielenkiinto kohdistui treenikaveri Eemeli Koutajoen hyppyihin. Empun voiton varmistuessa tuuletuksia ei säästelty, ja koko Tiira-yleisö puhkesi kovaääniseen kannustukseen viimeisen hypyn loistavan onnistumisen kunniaksi. 19 hyppääjän lajissa loput tiiralaiset sijoittuivat tuloslistalla niin alku- kuin loppupäähän. Osallistujia riitti eri seuroista: Oulusta, Jyväskylästä, Vantaalta ja Joensuusta. Tiirojen hyppääjät olivat lajin nuorimpia; heistä neljä on vielä D-ikäisiä.

Tiirat voitti vielä kerroskilpailun tasolla 5, jossa Eerika Repo oli ylivoimainen kuuden perushypyn sarjalla. Rajanylityksiä tehtiin yhteensä 11 kappaletta.