MERKKIKILPAILUN TULOKSET

21.5.2018

Seuratavaraa myynnissä.
Pronssimerkkikilpailun suuri osallistujajoukko.
Pronssimerkistä kilpaili myös yksi rohkea aikuisharrastaja, joka saavutti merkin hienolla tuloksella.
Tiira-laukku kelpaa vaikka kauppakassiksi.Samalla logolla löytyy myös selässä kannettava pussi, jossa voi kuljettaa esimerkiksi treenikamoja.
Kisaa seuraamassa.

Kevään merkkikipailussa uusia taitomerkkejä tavoitteli lähes 80 lasta ja nuorta sekä yksi rohkea aikuinen. Suurimman määrän osallistujia keräsi tällä kertaa pronssimerkkikilpailu, jonka 27 hyppääjästä jopa 21 ylsi vaadittavaan 110 pisteen rajaan.

Vaikeampaa merkki oli tavoittaa metrin hopeamerkkikilpailussa, jossa tehdään yhteensä kuusi hyppyä: kolme helpompaa pakollista, joissa vaikeusaste on rajattu, ja kolme vaikeampaa vapaavalintaista, jossa vaikeusaste saa olla kuinka korkea tahansa. Kun pronssimerkkikilpailuun osallistui hyppääjiä laajasti niin kilpa- kuin harrastepuolelta, hopeamerkistä hyppäsi ainoastaan kilpa- ja kilpaharrasturyhmien hyppääjiä. Mikään ei sinänsä estä harrastelijoita osallistumasta haastavampiin merkkisuorituksiin, mutta hyppyvaatimukset ovat sellaiset, että harjoittelua vaaditaan alle jo melko paljon.

Rautamerkin saavutti yhteensä 17 hyppääjää. Tässä kilpailussa ikähaitari oli laaja: toisaalta 7-vuotiaista kehitysryhmäläisitä pääosa osallistui rautamerkkikilpailuun, toisaalta myös vanhempia harrastelijahyppääjiä oli mukana. Hyppäys rautamerkkiä seuraavaan pronssitasoon voi viedä aikaa huomioiden, että rautamerkkisarjassa tehdään jalat edellä hyppyjen lisäksi vain pää edellä hyppy eteenpäin. Pronssimerkkiläiset joutuvat suorittamaan hyppyjä vähintään kolmeen eri hyppysuuntaan.

Vielä kilpailtiin uimahyppyjen ensimmäinen merkkitaso eli perusmerkki sekä viimeinen ja vaativin eli kultamerkki. Kultamerkin viisi osallistujaa ovat jo kansainvälisen tason uimahyppääjiä, kun taas perusmerkkiläiset ovat vasta oppineet ensimmäisen pää edellä veteen tulevan kaadon.

Merkkikilpailun yhteydessä myytiin pois kaappiin kertynyttä Tiira-tavaraa: paitoja, vanhoja huppareita, kasseja ja pusseja. Muutama kannattajajäsenkin saatiin lisää. Yhä useampi hyppääjän vanhempi edustaa hallillla mustassa Tiira-paidassa, joten isommillekin paidoille oli menekkiä.