TULEVAISUUDEN NIMIÄ KANSALLISEEN KÄRKEEN

16.10.2018

Tyrsky Reunanen hyppäsi metrin ja kerrosten D-poikien mestariksi. D-poikien mitalisteja olivat lisäksi Tiirojen Aleksanteri Tormonen, Axel Mäkeäl ja Robin Mäkelä, jotka siirtyvät ensi vuonna C-poikien sarjaan.
Kerttu Toivonen (vas.) ponnisti kahdesti D-tyttöjen hallimestariksi. Metrin suurimmasta pistepotista vastasi VanDin Aada Liikkanen, pronssille Tiirojen Elsa Korhonen.
Tiirojen Eerika Repo teki varmaa työtä koko viikonlopun, ja kuittasi kultamitalit ja SM-tulosluokkarajat C-tyttöjen laudoilla.
Ennen parihyppykilpailua myös hiukset täytyy syncronisoida. Anni Paloheimo ja Lauren Hallaselkä hyppäsivät M-tuloksen tyttöjen 3m parihypyissä.
Kilpailuihin kuuluu olennaisena osana oman tekemisen analysointi. Juho Junttila ja Tino Tapio valmentajansa Satu Uusitalon kanssa.

Syksyn 2018 hallimestaruuskilpailu oli yksi Tiirojen tuloksellisesti parhaista SM-kilpailuista kautta aikojen. 23 kultamitalin taakse kätkeytyi laadukkaita perussuorituksia, vaikka kausi on vielä alussa, ja peruskuntokausi vasta päättymässä. A- ja B-ikäiset maajoukkueurheilijat ponnistivat yhteensä kahdeksan mestariluokkarajaa, ja C-tytöissä vielä D-ikäinen Eerika Repo tykitti tauluun kaksi suurmestariluokan tulosta. D-sarjoissa omiin ennätyksiin saatiin huikeita, jopa yli 50 pisteen tulosparannuksia.

Finn Cup -osakilpailujen kasvaneet osallistujamäärät näyttävät olevan siirtymässä myös SM-tason kilpailuihin. Muun muassa D-pojissa nähtiin viikonloppuna peräti 15 kilpailijaa, mikä lienee kaikkien aikojen ennätys HM-kilpailuissa. Listasta löytyi peräti kymmenen Tiira-nimeä, vaikka osa seuramme 2007 syntyneistä pojista kilpaili yhtä ikäsarjaa ylempänä alle 13-vuotiaissa. D-sarjojen lisäksi tulijoita riitti myös A- ja B-lajeihin. Tytöissä osallistujia oli enemmän, ja myös taso oli pääosin parempi: esimerkiksi B-ikäluokassa tytöt ponnistivat useita M-luokan tuloksia, kun pojissa parhaat pisteet rikkoivat vain B-rajan. Muissa ikäsarjoissa erot olivat pienempiä, mutta ne olivat olemassa.

Myös naisten lajeissa osallistujamäärät ja sitä kautta myös taso ovat nousussa. ”Naisten kolmen metrin kilpailussa ei tehty ainoatakaan perushyppyä, vaan sarjoihin oli valittu ainoastaan puoliatoista ja kaksia ja puolia voltteja”, Nuorten Olympiavalmentaja Satu Uusitalo toteaa. Naisten lajeissa mitalit jaettiin nuorille, miehissä taas parhaista tuloksista vastasivat hyppääjät, jotka ikänsä puolesta kuuluvat virallisesti aikuisten sarjaan. Miesten mestariksi molemmilla laudoilla ponnisti tässä vaiheessa kautta Aboa WaterSportsia edustava Jouni Kallunki, kun naisten mestaruudet jaettiin VanDiin ja Tiiroihin. Nea Immonen vastasi parhaasta tuloksesta kolmosella ja Anni Paloheimo metrillä. Kerrosten hallimestaruuden kuittasi Saija Paavola, jonka perään sijoittuneet Ruska Lehtonen ja Sofia Slöör varmistivat Tiiroille lajin kolmoisvoiton.

Viikonlopun suorituksista on syytä tehdä muutamia nostoja. Ensimmäisen vuoden B-tyttö Pinja Pylkäs ahkeroi hienosti läpi kolmipäiväisen urakan, joka sisälsi kaikki oman ikäsarjan telineet ja yhden naisten kilpailun. Erityisesti uudet hypyt naisten kolmosella onnistuivat upeasti. Pinja kilpaili ensimmäistä kertaa niin sanotulla täydellä sarjalla, mikä tarkoittaa vähintään kahta ja puolta volttia kaikkiin hyppysuuntiin. Pinja on myös Tiirojen maajoukkueurheilijoista toistaiseksi ainoa, joka kilpailee kansainvälisellä tasolla tasavahvasti kaikilla kolmella telineellä.

Valmentajien tsempparimaininta näistä kilpailuista jaetaan Hannah Puraselle ja Kerttu Toivoselle. 12-vuotias Hannah teki kaikilla C-tyttöjen telineillä A-tuloksen, ja paransi ennätyksiään 20-30 pisteellä. Hannah siirtyi kilpahyppääjän polulle vasta viime vuonna, mutta kova panostus ja laadukas harjoittelu ovat ajaneet määrätietoista tyttöä vauhdilla eteenpäin. 10-vuotias Kerttu puolestaan voitti kaksi D-tyttöjen lajia erinomaisilla tuloksilla. Sarjoihin kuuluu puolitoista volttia kolmeen eri suuntaan, ja perustekniikka on parhaimmillaan todella korkeatasoista. Pisteetkin olivat sen mukaiset.

B-tyttöjen MM-finaalin 7:ttä sijaa hallussaan pitävä Anni Paloheimo kilpaili kolmen päivän aikana jopa 6 lajia ja saavutti M-tulokset kaikilla tyttöjen ponnahduslaudoilla. Naisten metrin lisäksi Anni ponnisti B-tyttöjen kolmosen ja tyttöjen kolmen metrin parihyppyjen mestariksi. ”Anni jaksoi pysyä positiivisena, ja kehittyi tekemisessään viikonlopun aikana”, valmentaja Satu Uusitalo toteaa.

Poikien puolella Tino Tapio ylitti ensi kertaa 400 pisteen rajan 16-18 -vuotiaiden metrillä. Vapaavalintaisiin hyppyihin oli saatu lisää vaikeutta, sillä ulospäin suunnan lisäksi sisään- ja taaksepäin pyörivien hyppyjen vaikeuskerroin alkoi kolmosella. Kyseessä on tällöin kaksi ja puoli volttia, joita tehdään arvokilpailutasolla A- ja B-poikien metrillä. C-pojissa uusia nimiä käteltiin hallimestareiksi, kun Lukas Lundmark ponnisti voittoon metrillä ja Aaron Hoffman kahdella muulla telineellä. Lukaksen metrin tulos ylittää mestariluokkarajan, ja on hänen ennätyksensä kyseisellä telineellä.

Hallimestaruuskilpailut käytiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa syksyllä, ja näin ajoitettuna ne toimivat oivallisena ponnahduslautana kohti syksyn kansainvälisiä kilpailuja. Ensimmäinen hypätään viikon päästä Tukholmassa, seuraava ja kovatasoisempi marraskuun alussa Saksan Aachenissa. Joulukuun alussa osa porukasta suuntaa Norjaan kohti pohjoismaisia mestaruuskilpailuja.