TUKHOLMASTA UUSI M-RAJA JA POJILLE MITALEJA

29.10.2018

Lukas Lundmark saavutti A-luokkarajan ja hopeaa C-poikien kolmosella.
Eemeli Koutajoki pronssilla Moskovan ja Edinburghin poikien jälkeen. Lajina C-poikien kerros.

13 tiiralaista kilpaili kuluneena viikonloppuna Tukholmassa Marginalen Bank Diving Cup -kilpailussa, joka tunnetaan perinteisellä nimellä Head to Head. Kilpailun kärkinimet tulivat Moskovasta, Edinburghista ja isäntämaa Ruotsista, ja kovia tuloksia tehtiin etenkin B-tyttöjen laudoilla. Tyttöjen lajeissa oli poikia enemmän osallistujia, ja lajit olivat pääosin myös tasokkaampia.

Tiirojen parhaasta tulosluokkarajasta vastasi 12-vuotias Hannah Puranen, joka saavutti C-tyttöjen kerroksilla ensimmäisen M-rajansa. 221 pistettä on lähes sadan pisteen parannus edelliseen Tukholman kilpailuun verrattuna, ja samanlainen ero oli myös sijoituksessa. Vapaavalintaiset hypyt tarvitsevat vielä lisää vaikeutta kv-tasoa ajatellen, ja Hannah tavoittelee seuraavaksi sisäänpäin kahta ja puolta volttia seitsemästä ja puolesta metristä. Se nähdään toivottavasti jo joulukuun PM-kilpailussa, johon Hannah on valittu edustamaan Suomea C-tyttöjen kerroksille.

Joukkueen mitalisaaliista vastasivat tällä kertaa pojat. Lukas Lundmark otti hopeaa C-poikien kolmosella ja Eemeli Koutajoki pronssia kerroksilla. Lukaksella onnistuivat erityisesti vapaavalintaiset hypyt, Eemeli suoriutui tasaisesti läpi kilpailun. Pojillakin seuraava koitos on PM-kilpailu Bergenissä, jossa Eemeli hyppää metrin ja Lukas kaikki C-poikien.

D-tyttöjen kolmosella 10-vuotias Alisa Saar selvitti tiensä kahdeksanneksi mainiosti onnistuneella kuuden hypyn sarjalla. Tulos oli 35 pistettä parempi kuin maaliskuun Gamma Cupissa, ja taakse jäi 20 kilpailijaa. Samassa lajissa Paju Aulio osallistui ensimmäiseen ulkomaan kilpailuunsa sarjalla, joka sisälsi vasta opitun uuden hypyn. Taaksepäin puolitoista volttia kerien onnistui kisassa hienosti, ja sijoitus oli tässä mittelössä 13:s.

Ensimmäistä kertaa Tiira-paidassa ulkomailla mukana oli niin ikään joukkueen juniori Otso Sauliala. Otso esiintyi reissussa edukseen, ja hypyistä annettiin parhaimmillaan jopa seitsemää pistettä. "Otso oli tullut kilpailumatkalle tekemään oman parhaan suorituksensa. Hän keskittyi, korjasi ja kuunteli. Ei jännittänyt turhia vaan keskittyi omaan juttuunsa", kehui valmentaja Jouni Seppänen kilpailun jälkeen.