RAJANYLITYS- JA SYNCROPUUHIA VUODEN VIIMEISESSÄ FINN CUPISSA

6.12.2018

Tiirojen Saara Kettunen ja Siri Rautiainen olivat paras pari tasolla 1. Pronssille Saana Lågas ja Olivia Tavast täpärästi ohi Heidi Antikaisen ja Hertta Lehtisen.
Lassi Eskonlahti sai tehdä töitä mitalinsa eteen alle 11-vuotiaiden tasolla 1. Lajissa kilpaili 29 osallistujaa.
Alle 9-vuotiaissa hyppääjiä kilpaili suurin määrä koskaan tällä tasolla.
Tyytyväiset mitalistit: Nelli Perkiö (VanDi), Lumi Oura (Tiirat) ja Otso Sauliala (Tiirat).

Vuoden viides ja viimeinen Finn Cup rutistettiin pakettiin tiiralaisten voimin. Osallistujia ja lajeja oli niin paljon, että lähes koko päivän ajan pyöritettiin kahta kilpailua samanaikaisesti. Tiirojen mahtava vapaaehtoistiimi piti pään kylmänä ja paletin kasassa, vaikka päivä venyi pitkäksi: hommia riitti iltaan asti.

Joulukuun osakilpailun erikoisuus ovat kerrosten parihypyt, joissa kilpaillaan neljällä eri taitotasolla. Valmentaja valitsee hyppääjilleen sopivaksi katsomansa tason riippumatta siitä, millä tasolla nämä kilpailevat yksilölajeissa. Syncroharjoittelu on hyppääjien keskuudessa suosittua puuhaa, sillä se tuo vaihtelua tavanomaiseen harjoitteluun. Lisäksi kaverilta saa tukea niin harjoittelu- kuin kilpailutilanteessa. Yhteensä 11 Tiira-paria osallistui tason 1 ja 2 lajeihin, mutta PM-kilpailuihin valmistautuminen verotti osallistujia tasolta 3. Parihypyissä taituroitiin viisi mitalia, ja vielä kuudes yleisellä tasolla PM-sarjansa kilpailukykyisyyttä testanneille Sofia Slöörille (Tiirat) ja Sofia Sihvoselle (VanDi).

Rajanylityksiä tehtiin eri lajeissa melkoinen määrä, ja suurin osa hyppääjistä siirtyy ensi vuoden Finn Cupeissa uusiin haasteisiin. Taso 5 saa uutta puhtia, kun sinne siirtyvät SM-kärkeä edustavat Aaron Hoffman (2007), Hannah Puranen (2006), Ella Huuhtanen (2006) ja Lukas Lundmark (2005). Tasolta kolme puolestaan ylöspäin nousevat kahdesti rajan ylittäneet Eemeli Koutajoki (2007), Robin Mäkelä (2007), Riina Tuominen (2007), Reeti Lehtonen (2006) ja Caitlin Hallaselkä. Edelleen paljon on ehtinyt tapahtunut alle 11-vuotiaiden tasolla 2, jonka viimeisessä osakilpailussa Odessa Jääskeläinen (2008), Kerttu Toivonen (2008) ja Elsa Korhonen (2008) ponnistivat Tiiroille kolmoisvoiton reiluilla rajanylityksillä.

Alle 9-vuotiaiden tasolla 1 kilpaili uusia Finn Cup -tason tiiralaisia. Nuorimmat heistä ovat 2011 syntyneitä, eli parhaassa tapauksessa alle 9-vuotiaiden sarjassa vielä kaksi seuraavaa vuotta. Yksi lajin konkareista, Otso Sauliala (2010), on urakoinut läpi vuoden jokaisen Finn Cupin, ja saanut sitä kautta erinomaista kilpailukokemusta. Myös sijoitukset ovat parantuneet hienosti loppuvuotta kohden. Ryhmäkaveri ja myöskin jo useamman Finn Cup -kokemuksen kerännyt Veikko Leivonen taituroi Otson perään neljänneksi, ja kannoilla seurasi kokonaista viisi VanDin tyttöä. Tiirojen Lumi Oura oli kilpailun toiseksi paras hyppääjä, lajin voitti vaikeimman sarjan hypännyt VanDin Nelli Perkiö. Osallistujalistalla komeili kokonaista 34 nimeä.

Yleisellä tasolla 1 Tiiroja edusti neljä hyppääjää. Tiirojen Siri Rautiainen ponnisti ensimmäisessä FC-kisassaan neljänneksi, Enja Arenmaa tasaisella sarjalla kuudenneksi. Yleisellä tasolla 1 ja 2 tuloslistan kärkeen toivat iloista vaihtelua muut kuin pääkaupunkiseudun hyppääjät: näillä tasoilla mitaleja saatiin myös Ouluun, Saloon ja uimahyppytoimintaansa laajentavaan urheilukaupunki Jyväskylään.

Iloista Tiira-väriä saatiin myös masters-kilpailuihin, kun Toni Toro ponnisti voittoon ohi Härvelin Pekka Koposen ja Kari Kalskeen miesten kolmella metrillä. Tonin sarja oli ylivoimaisesti kilpailun vaikein, mutta lajin muut hyppääjät saavat suorituksiinsa enemmän ikähyvityksiä. Masters-kilpailun voitto ei varmaankaan jää Tonin viimeiseksi, sillä hyppyjen vaikeuskertoimet ovat kuluneen vuoden aikana kasvaneet reipasta tahtia. Tästä on hyvä jatkaa.