TIIRAT PONNISTI MADRID OPENIN YKKÖSSEURAKSI

23.1.2019

Kerttu Toivonen paransi C-tyttöjen kerrosten ennätystään 70 pistettä. A-luokan tulos riitti kilpailun voittoon.
Poikia kilpailijoiden esittelyssä.
Pinja Pylkäkselle ennätys ja A-valintarajan ylitys B-tyttöjen metrin laudalla.
Tino Tapio ponnisti kolmanneksi A-poikien kolmosella.

Joululoman jälkeinen treenisuunnitelma oli monelle tiiralaiselle tänä vuonna selvä. Madrid Open Diving Age Group -kisa hypättiin tammikuun kolmantena viikonloppuna Espanjan leudossa talvisäässä, ja viikon joulutauon jälkeen tuli melkein kiire hioa sarjahypyt kisakuntoon. Valmistautuminen onnistui kuitenkin olosuhteisiin nähden hyvin, ja sekä hyppääjät että valmentajat olivat tyytyväisiä keskimääräiseen tulostasoon. Joukkoon mahtui useita henkilökohtaisia ennätyksiä.

Hallaselkä, Paloheimo ja Pylkäs A-rajojen yli

Madrid Open toimi näyttökilpailuna tulevan kesän nuorten EM-kisoille, jotka käydään Kazanissa Venäjällä. Tämän vuoksi edustettuina olivat kaksi suurta suomalaisseuraa, Tiirat ja Vantaa Diving. Etenkin A-sarjoissa käytiin kiivasta kamppailua hyvistä pisteistä ja mitalisijoista, sillä mukana oli kokeneita arvokisaajia ja muutenkin tasokkaita hyppääjiä. C- ja B-sarjoissa tehtiin yksittäisiä hyviä tuloksia, joista tällä kertaa vastasivat suomalaishyppääjät. Lämpimässä kupolihallissa puhuttiin suomen lisäksi aktiivisesti ranskaa, saksaa, kreikkaa ja tietenkin espanjaa. Kaukaisimmat vieraat saapuivat Meksikosta asti.

Tiirojen A- ja B-tytöt esiintyivät edukseen erityisesti ponnahduslaudoilla. Anni Paloheimo ja Lauren Hallaselkä aloittivat komeasti kolmivuotisen urakkansa 16-18 -vuotiaiden ikäsarjassa: Anni ylitti NEM A-valintarajan kolmosella voittaen toiseksi sijoittuneen espanjalaisen lopulta neljällä pisteellä. Lauren puolestaan vastasi parhaasta tuloksesta metrillä, jossa taakse jääneiden 12 urheilijan joukkoon lukeutui muun muassa viime kesän A-tyttöjen EM-mitalisti Valeria Antolino Pacheco. B-tyttöjen kaikki telineet voitti vuotta nuorempi Pinja Pylkäs, joka ponnisti oman ennätyksensä ja A-valintarajan ylityksen metrin laudalla. Ruska Lehtonen ei yltänyt parhaimpaansa A-tyttöjen kerroksilla, ja jäi harmillisesti pisteen päähän A-valintarajasta.

C-tytöissä merkittäviä parannuksia henkilökohtaisiin tuloksiin

Myös C-tytöissä tehtiin mestariluokan tuloksia. ”Pisteitä annettiin vaihtelevasti. Esimerkiksi metrillä ei juuri annettu lisäpisteitä hyvistä hypyistä, mutta kolmosella laadukkaasta tekniikasta palkittiin avokätisesti”, pohtii 12-vuotias Hannah Puranen. Hannah saavutti ensimmäistä kertaa M-tuloksen C-tyttöjen kolmosella, jossa lajissa palkintopallille nousivat myös treenikaveri Eerika Repo ja VanDin Greta Avonius. Eerika ylitti ainoana kilpailijana SM-luokan tuloksen, ja voitti kilpailun 40 pisteen marginaalilla.

Huimasti omia ennätyksiään viime keväästä paransi 10-vuotias Kerttu Toivonen, joka saavutti A-rajat C-tyttöjen kolmosella ja kerroksilla. Kerrosten ansaittua voittoa Kertun oli nähty tuulettavan Suomen lipun takana muilta piilossa. Omaa tulostasoaan ovat kuluneena vuonna nostaneet reilusti myös Tiirojen kaksi muuta D-tyttöä, Odessa Jääskeläinen ja Elsa Korhonen, jotka valmistautuvat jo nyt tulevien vuosien C-sarjan kisoihin arvokasta kokemusta keräämällä.

Kymmenellä voitolla ykkösseuraksi

Tiirata osallistui Madrid Openiin nyt ensimmäistä kertaa. Tavanomaisista kisakäytännöistä poikettiin siinä, ettei valmentajien tarvinnut tuomaroida lainkaan, vaan kokeneet espanjalaistuomarit vastasivat arvioinnista. Osallistujia oli sen verran, että saatiin hyvää kilpailua, mutta jonotusajat eivät venyneet kohtuuttoman pitkiksi. Hyppyjä ehti hyvin treenata kisapaikalla, ja espanjan maajoukkue antoi hyvää vastusta A-sarjan lajeissa. ”Tämä oli hyvä kilpailu alkukauteen, vaikka parannettavaakin jäi. Oli kiva hypätä sellaisia espanjalaisia ja ranskalaisia vastaan, joita ei muissa kilpailuissa niin usein näe”, Anni Paloheimo toteaa.

Kannustusta riitti iltaan asti. Halli raikui aplodeja kansalaisuudesta riippumatta silloin, kun joku onnistui omassa suorituksessaan. Tiirojen urheilijoiden osaamistaso vakuutti ulkomaiset valmentajat, jotka kävivät kehumassa hyppääjiämme useampaan otteeseen. Voitoista tultiin onnittelemaan, ja tiiralaiset ponnistivatkin kilpailun kärkisijoja yhteensä jopa kymmenen kappaletta.

Pojille A-tuloksia ja myötätuulta kevääseen

Poikien lajeissa emme yltäneet korkeimpiin tulosluokkarajoihin, mutta muutama mitali lähti matkalaukussa kohti kotia. Ensimmäisen vuoden C-poika Eemeli Koutajoki ponnisti A-tuloksen ja hopeamitalin kolmosella, ja mitali tarttui matkaan myös metriltä ja kerroksilta. Samoissa lajeissa kilpailivat myös Aleksanteri Tormonen ja Reeti Lehtonen. A-pojissa Tiiroja edusti Tino Tapio, joka niin ikään teki A-tulosluokkarajat ponnahduslaudoilla. Metrin tulos oli yhdeksän hyppääjän joukossa kilpailun kolmanneksi paras. ” Oli hyvä saada sarjat alle nopeasti joululoman jälkeen. Tämän ansiosta on hypyt ovat entistä varmemmassa kunnossa tulevan kevään kisoissa”, Tino puntaroi viikonlopun antia.