NORJASSA SEITSEMÄN SM-RAJAN YLITTÄJÄÄ JA UUSI BERGEN OPEN RECORD

8.5.2019

Tiira-parvi saalisti monta henkilökohtaista ennätystä ja läjän mitaleja.
Aaron Hoffman kirjasi nimiinsä Bergenin ennätyksen C-poikien kerroksilla. Myös Eemeli Koutajoki ylitti suurmestariluokkarajan.
Lauren Hallaselän perussuoritus riitti voittoon A-tyttöjen kolmosella. Kuva: Bergen Open 2019.
Hannah Puranen ja Eerika Repo yllättivät yleisön sijoittumalla kolmanneksi tyttöjen kolmen metrin parihypyissä. Tulos ylitti nuorten EM-kilpailujen B-valintarajan, vaikka tytöt kilpailevat vielä C-sarjassa.

Tiirojen kärkihyppääjät viettivät tänä vuonna vappuviikon Norjassa. Bergen Open oli viimeinen mahdollisuus antaa nuorten arvokilpailunäyttöjä, sillä pian tehdään valinnat kesän kisoihin. Tiirojen nuorempi polvi venyi huippusuorituksiin ja ennennäkemättömiin tuloksiin telineellä kuin telineellä, ja henkilökohtaisia ennätyksiä taottiin hirmuista tahtia.

Bergenin altaalla käy kuhina, kun kilpailu on alkamassa. Hyvien olosuhteiden johdosta ruuhkia ei telineille juurikaan synny, ja kisojen lomassa on mainio mahdollisuus myös harjoitteluun ja kisahyppyjen toistoon. Mukana on joukko tasokkaita joukkueita muun muassa Briteistä, Australiasta, Ruotsista, Sveitsistä ja Italiasta. Osa on jatkanut matkaa suoraan Dresdenistä, ja muutamalla kolmen viikon kisaputken käynnisti British Junior Elite Sheffieldissä.

Tiiralaisilta nähtiin kisaviikon aikana useita huikeita esityksiä. Kokonaista seitsemän hyppääjää ylitti suurmestariluokkarajan, eli saavutti korkeimman mahdollisen kyseisessä ikäsarjassa noteerattava pisterajan. Kisakokemusta oli hankkimassa myös kolme D-ikäistä eli tänä vuonna 11 täyttävää junioria, jotka tekivät kelpo tuloksia vanhempien hyppääjien seurassa. Heistä Kerttu Toivonen teki erityisen lupaavan tuloksen C-tyttöjen kerroksilla, jossa mestariluokkaraja jäi vain muutaman pisteen päähän.

A-tyttöjen kerrosten palkintojenjaossa nähtiin iloinen tyttö, kun Tiirojen Saija Paavola kiipesi pienen tauon jälkeen korkeimmalle palkintokorokkeelle. Loukkaantumisen vuoksi kympin hyppyjä oli tehty vain muutamia kertoja ennen kilpailua, mutta Saija hyppäsi lajissa voittopisteet täpärästi ohi ryhmäkaveri Ruska Lehtosen. Tyttöjen pakolliset hypyt ovat teknisesti vahvoja, ja erityisesti Lehtonen keräsi niillä itselleen huiman potin ja johtopaikan ennen vapaavalintaisten hyppykierrosten alkamista. Paavolan käsiltä kaksi volttia taittaen oli yksi koko kilpailun parhaista suorituksista: pisteet nousivat jopa yli kahdeksikon, ja vain kolmanneksi sijoittunut Australian Kennedy Cooper pystyi kokoamaan yhdellä hypyllä korkeamman pistesaldon.

Tiirojen urheilijoiden tekniikka sai kehuja useilta ulkomaisilta valmentajilta. Nuorimmatkin urheilijat saivat onnistuessaan erinomaisia pisteitä, ja C-lajeissa käytiin kovaa kilpailua mitalisijoista. C-tyttöjen kerroksilla Tiirat ponnisti kolmoisvoittoon järjestyksessä Eerika Repo, Hannah Puranen ja Kerttu Toivonen. Koko kolmikko tehtaili omat ennätyspisteensä, ja Kertun pakollisista annettiin todella korkeita pisteitä. "Olen tosi tyytyväinen", Repo iloitsi onnistunutta suoritustaan. "Korjasin niitä asioita, joita on haettu, ja sillä tuli tänään ennätys."

Vähintään yhtä hienosti sujui C-poikien kerroskilpailu, jossa Aaron Hoffman kukisti Roope Rundgrenin vanhan Bergenin ennätyksen. 315 pistettä vei Hoffmanin ylivoimaiseen voittoon ja toi kirjekuoressa sata euroa. Eemeli Koutajoki joutui tyytymään kakkossijaan, vaikka henkilökohtainen ennätys meni uusiksi hienolla SM-rajan ylittävällä tuloksella. Tasokkaan brittiseura Southampton Diving Academyn pojat Bryn James ja Olly Wignall joutuivat tyytymään sijoihin kolme ja viisi, joskin kisan päätyttyä James kävi imuttamassa muutaman vaikeamman hypyn kympistä. Näistä pojista varmasti kuullaan myöhemmin nuorten arvokisatasolla.

A-tytöissä ja naisissa voimakaksikko Hallaselkä-Paloheimo kiri jälleen useaan otteeseen kärjen tuntumaan. Vaikka Hallaselältä ei tällä kertaa nähty huippusuorituksia, perustaso riitti A-tyttöjen kolmosen voittoon ja neljänteen sijaan naisten metrillä. Paloheimo hyppäsi onnistuneen kisan naisten kolmosella ja sijoittui kolmanneksi Ruotsin Emma Gullstrandin ja Sveitsin Michelle Heimbergin jälkeen. Paloheimo on parantanut sarjansa kilpailukykyisyyttä lisäämällä siihen sisäänpäin kaksi ja puoli volttia kerien.

Kilpailusta jäi käteen hienoja onnistumisia ja erityisesti C-ikäisiltä vahva näyttö uimahyppypotentiaalista. "Täällä näki paljon tasokkaita uimahyppyjä ja sellaisia hyppääjiä, joiden suorituksista voi ottaa mallia omaan tekemiseen", totesi 14-vuotias Lukas Lundmark, joka aloitti uimahypyt kilpalajina vasta pari vuotta sitten. Omiin suorituksiin oltiin pääosin oikein tyytyväisiä, ja hyppääjillä oli kertomansa mukaan myös reissussa todella kivaa.