HM-TITTELIT JAETTIIN KELPO TULOKSIN

23.10.2023

Paju Aulio ja Ella Huuhtanen olivat erinomaisessa kisavireessä ja tekivät M-luokan tuloksen sekä tyttöjen kerrosten että kolmen metri parihypyissä.
Tiirojen D-tyttöjä palkintojenjaossa.
Hannah Puranen vei A-tyttöjen kerrosten mestaruuden. Ensi vuosi on Purasen viimeinen nuorten ikäsarjoissa, ja valmistautuminen aikuisten sarjaan on käynnissä.

Hallimestaruusmitalit olivat jaossa viikonloppuna Mäkelänrinteessä. Jopa yhdeksän tiiralaista ylsi kolmepäiväisen tapahtuman aikana M-luokan tulokseen, mikä kertoo onnistuneesta kesänjälkeisestä peruskuntokaudesta. Syksyn kv-kilpailut käynnistyvät ensi viikonloppuna Tukholmassa Marginalen Bank Diving Cupilla, jota seuraavat järjestyksessä Diving Lund, British National Diving Cup ja Deutsche Mannschaftsmeisterschaften. Britannian ja Saksan kovatasoisissa karsintakilpailuissa voi antaa näyttöjä Dohan Maailmancupia varten, ja niihin on suuntaamassa muutama seuramme kärkiurheilija.

HM-kisoissa debytoi tänä vuonna kolme uutta syncroparia. Ella Huuhtanen ja Paju Aulio sekä Hannah Puranen ja Ronja Rundgren ovat vastikään startanneet yhteisen harjoittelun, ja hyppyjä oli ilo seurata. Pojissa Eino Pylvänäinen ja Veikka Kauppinen tekivät hyvää työtä hätyyttellen M-tulosluokkarajaa. Ellalta ja Pajulta löytyvät nuorten EM-tasolle vaadittavat kisahypyt, ja kilpailemista kannattaa ehdottomasti jatkaa kevään näyttötapahtumissa. Hannah ja Ronja puolestaan tavoittelevat naisten sarjan hyppyjä kymmenestä metristä. Eteen- ja sisäänpäin pyörivät löytyvät jo.

”Kierteen siirtämisestä kymppiin on vihjaistu tytöille”, kertoo valmentaja Satu Uusitalo viitaten taaksepäin kahteen ja puoleen volttiin puolellatoista kierteellä. ”Syncroparien tekeminen näyttää hyvältä ja yhdenaikaisuus toimii”, hän jatkaa.

Tiirojen konkarihyppääjä Juho Junttila ponnisti odotetusti hallimestariksi miesten ponnahduslaudoilla. Naisten puolella lautoja hallitsi Vantaan Odessa Käck, kun taas kerrosten HM-titteli kirjattiin Rundgrenin nimiin.

”HSM oli omalta osaltani aika odotetun kaltainen. Tässä kohtaa kautta ei ole vielä järkevää keskittyä kisakunnon hiomiseen, niin hyppyjen tarkkuuteen jäi parannettavaa. Metrin tulos oli kuitenkin lupaava, ja myös kolmosella näkyi hyviä elementtejä. Olen erityisen iloinen oman ryhmän hyppääjien menestyksestä: porukka on treenannut ahkerasti ja se näkyi tuloksissa”, Junttila kommentoi viikonlopun tapahtumia.

Uusitalo painottaa onnistuneen kausisuunnittelun ja voimaharjoittelun jaksottamisen merkitystä.

”Valmennukselliset priorisointiratkaisut näkyvät urheilijoiden tekemisessä. Aina ei voi posottaa eteenpäin pelkillä kisahypyillä, vaan täytyy tehdä tilanteen vaatimia valintoja. Kesän peruskuntokauden ansiosta viime kesän arvokisaajat sekä kuntouttavan harjoittelujakson vastikään päättäneet urheilijat ovat tässä vaiheessa kautta erinomaisessa kunnossa.”

Hallimestaruuskilpailu toimi karsintakilpailuna tammikuun puolivälissä pidettäviin Pohjoismaiden mestaruuskilpailuihin. Tavallisesti PM-kilpailut hypätään joulukuussa, ja tapahtuma on poikkeuksellisesti siirretty seuraavalle vuodelle. Urheilijat kuitenkin kilpailevat vuoden 2023 ikäsarjoissa.